Co na tom, že Roberto Zucco je generačním výkřikem autora, který tak trochu předznamenal dnes již také u nás módní divadelní styl "cool" a že ho s úspěchem uvedlo již několik scén; včetně brněnského HaDivadla, od Olomouce co by kamenem dohodil.

Ty, ty, ty, už nebudeš zlobiti

Pravda, nic není tak žhavé, jak se to v prvním návalu emocí jeví. Po tom incidentu několik olomouckých teatrologů označilo v anketě Divadelních novin Janáčkova Roberta Zucca za nejlepší inscenaci roku. A z pohledu divadelnictví střední Moravy to mohu s čistým svědomím potvrdit. Drábek po zbytečném skandálku uměleckým šéfem nakonec zůstal, byť jaksi jen napůl - bez podpisového práva, bez pravomoci určovat samostatně tvářnost scény.

Operety nebo Divadlo?

Již léta štěpí se olomoučtí milovníci divadla na obdivovatele operet a jiných umělecky nenáročných žánrů, a na věčně a spravedlivě nespokojené univerzitní a středoškolské studenty. Ti na Hané postrádají náročnější, generační repertoár. Studio Hořící žirafy jim ho přineslo (Hořící žirafy, Vařila myšička myšičku, Kosmické jaro, Jana z parku - získala Cenu A. Radoka, Kostlivec v silonkách, Švédský stůl, Jako naprostí šílenci, Roberto Zucco...)

Punc závažné výpovědi

Jak je to s tou oslavou vraha?! "Roberto, kudy jsi proklouzl? Ukaž nám cestu!", zní poslední replika hry, ve které se již nedopovídá, že skutečný předobraz vraha Zucca byl po útěku z vězení dopaden a policií zastřelen. Pro Janáčkův výklad to ale není podstatné. Inscenátoři obhlížejí spíše asociálnost globalizující se společnosti bez jasné perspektivy, pranýřují stále více vyprazdňované jistoty, život bez hodnot, bez naděje na obyčejnou pospolitost.

Vůle přemýšlet, ne blbnout

Žádné ztotožnění se Zuccovými vraždami otce, matky, policisty a chlapce jsem v hledišti nabitém také 17. ledna mladými lidmi nepociťoval. Podsouvání takového vyznění by znamenalo snižování inteligenčního kvocientu divácké obce Hořícího domu na mentální úroveň v lepším případě o ničem nepřemýšlejících návštěvníků operet, v tom horším lidí usínajících po uspokojení, jež jim přinášejí debilizující telenovely nebo akční filmy. Roberto Zucco nadále bude lákat a dráždit mladé olomoucké diváky, kteří se možná ztotožní jen s tíživě aktuální bezvýchodností jeho prokletých hrdinů. Že by nás ten problém trápil méně než přemýšlivé mladé lidí po celém světě?! Budou si muset zvykat novodobí oportunní normalizátoři, že tomu tak zkrátka je. Naštěstí.

Studio Hořící žirafy Olomouc - Bernard-Marie Koltés: Roberto Zucco. Překlad Roman Císař, režie Zdeněk Janáček, scéna a spray Radek Tomanec, hudba dj Saddie penegrine a Darek Král.