Za nejlepší americký dokument porota prohlásila snímek Trouble the Water popisující příběh dvou lidí v New Orleansu, postiženém hurikánem Katrina. Cenu diváků za hraný americký film si odnesl snímek The Wackness o mladém drogovém dealerovi a jeho psychiatru, který je zároveň jedním z jeho zákazníků. Z amerických dokumentů cena diváků připadla snímku Fields of Fuel vyzývajícímu k většímu využití alternativních paliv.

Švédský film King of Ping Pong o chlapci, který se před osamělostí uchýlí ke stolnímu tenisu, získal mezinárodní cenu poroty, zatímco diváci svoji cenu v této kategorii přisoudili jordánskému snímku Captain Abu Raed o vrátném na letišti, který okouzluje děti fiktivními příběhy, v nichž se vydává za pilota.

Odbornou cenu i cenu diváků v mezinárodní soutěži dokumentárních filmů získal britský snímek Man on Wire o Francouzi Philippu Petitovi, který v roce 1974 přešel po laně mezi věžemi newyorského Světového obchodního střediska.

Ztratil Sundance nekomerční charakter?

Desetidenní festival Sundance, u jehož zrodu stál v roce 1981 herec a režisér Robert Redford, představil 122 celovečerních dramatických a dokumentárních snímků, včetně 88 světových premiér, které reprezentovaly kinematografii 25 zemí.

Jediným zástupcem z České republiky na něm byla herečka divadla v Českém Těšíne Kristýna Maléřová, která si zahrála hlavní ženskou roli v německo-ázerbájdžánském filmu Absurdistan. Navzdory původním nadějím ale tento snímek o životě ve fiktivní vesnici kdesi ve Střední Asii žádnou z cen neobdržel.

Festival Sundance, který podporuje Redfordův stejnojmenný institut zaměřený na pomoc nezávislým filmovým tvůrcům, se z poměrně nenápadné přehlídky změnil za uplynulých 27 ročníků v jeden z nejvýznamnějších amerických festivalů. Je největší událostí pro filmaře pracující mimo velká hollywoodská studia a jeho vítězové se rázem stávají celebritami amerického nezávislého filmu.

Věhlas Sundance přitahuje každý rok více pozornosti diváků i filmových hvězd. Už v minulosti čelil kritice, že sílí jeho komerční atmosféra, že láká stále více pouličních obchodníků s turistickým zbožím a že přejímá hollywoodské způsoby, jako je například rozdávání nákladných reklamních darů slavným hostům.

Ani ryba, ani rak

Po výtkách z minulých ročníků, že se stává stále více módní záležitostí, se letos přidaly námitky, že kvůli přítomnosti hollywoodských hvězd, včetně kontroverzních osobností jako například Paris Hiltonová, ze Sundance vznikl hybrid mezi přehlídkou nezávislých filmů a hollywoodskou slavností. "Není to ani ryba, ani rak," napsal časopis Variety. S odkazem na řadu účastníků festivalu doporučuje, aby se Sundance vrátil ke svým kořenům jako kurátor začínajících talentů z celého světa a aby kladl méně důrazu na hollywoodské hvězdy.

Původní úvahy, že filmy ze Sundance zaplní americká kina, která nebudou mít kvůli stávce scenáristů časem co promítat, se zřejmě nenaplní. Důvodem je cena, která roste úměrně množství slavných herců obsazovaných do nezávislých filmů, i zkušenosti z minulých let, kdy řada dobrých filmů ze Sundance nakonec kasovní úspěch nepřinesla. K tomu se během festivalu přidaly naděje, že po obnovení rozhovorů mezi scenáristy a producenty směřuje stávka ke konci a nedostatek filmů tak nehrozí.

Snímky s Robertem de Nirem, Amy Adamsovou nebo Benem Kingsleyem zůstaly bez kupce. Naopak se prodalo několik méně nákladných filmů, včetně dokumentu o režiséru Romanu Polanském. Podle časopisu Hollywood Reporter za ně distribuční společnosti zaplatily od miliónu po deset miliónů dolarů. Například vítězný film Frozen River koupila údajně Sony Pictures Classics za méně než milión dolarů. Není ale všem dnům konec, upozorňuje prezident společnosti Picturehouse Bob Berney, podle něhož se šekové knížky otevřou, až festival bude minulostí. Otázka prý není zda, ale kdy filmy najdou své kupce.