Hlavní obsah

New York uvidí Formanovy Lásky jedné plavovlásky či Hoří, má panenko

Newyorské Muzeum moderního umění (MoMA) chystá na druhou polovinu února úplnou retrospektivu filmů režiséra Miloše Formana, včetně snímků vzniklých v 60. letech v jeho rodném Československu.

Článek

Vedle oscarových titulů Přelet nad kukaččím hnízdem a Amadeus, které Forman natočil po odchodu do Spojených států, tak bude mít newyorské publikum možnost zhlédnout mimo jiné Lásky jedné plavovlásky nebo Hoří, má panenko.

Přehlídka nabídne 17 snímků postihujících Formanovu kariéru od roku 1963 do současnosti. Připomene jeho polodokumentární prvotinu Konkurs z roku 1963 a první dlouhometrážní film Černý Petr natočený o rok později, na nichž začal spolupracovat se scenáristou Ivanem Passerem a kameramanem Miroslavem Ondříčkem, a vyvrcholí Goyovými přízraky z loňského roku.

Forman, který v době retrospektivy oslaví 76. narozeniny, získal mezinárodní uznání už za své práce v 60. letech v Československu. Reakce tehdejších oficiálních míst na politickou a společenskou satiru, s níž popisoval československou socialistickou realitu, ale donutila Formana k opuštění vlasti.

Taking Off, svůj první film v zámoří, natočil v roce 1971, ale věhlas mu přinesl až o čtyři roky "mladší" Přelet nad kukaččím hnízdem. Snímek jako jeden ze tří v celé historii americké filmové akademie získal Oscara ve všech pěti hlavních kategoriích - za nejlepší film, režii, scénář a pro nejlepšího herce a herečku v hlavní roli. V tomto snímku také Forman odhalil mimořádný talent Jacka Nicholsona, který ztvárnil hlavní postavu.

Forman vystihl ducha doby

Druhého Oscara si Forman odnesl za Amadea z roku 1984, který získal celkem osm cen akademie, z toho dvě připadly českým umělcům, scénografovi Karlu Černému a kostýmnímu výtvarníkovi Theodoru Pištěkovi. Tvůrčí štáb tehdy přivedl Forman do Prahy, která posloužila jako filmové exteriéry.

"Mezinárodní komerční úspěch i dobrý ohlas u kritiků tolika Formanových filmů je důkazem ojedinělého spojení jeho zanícené osobní interpretace a schopnosti vytvářet symbolické práce, které postihují ducha doby," hodnotí Formanovu tvorbu kurátorka nadcházející retrospektivy Jytte Jensenová z MoMA. Formanova silná estetika je podle ní "hluboce zakořeněna ve zvláštnostech společensko-politické reality a zaznamenává ducha doby se zdravou porcí černého humoru".

Newyorská přehlídka má na programu také filmy Vlasy (1979), Ragtime (1981), Valmont (1989), Lid versus Larry Flynt (1996) a Muž na Měsíci (1999). Z české Formanovy tvorby uvidí diváci ještě televizní Dobře placenou procházku z roku 1966. Naopak pohled na jeho tvorbu nabídne dokument české režisérky stejné generace Věry Chytilové s názvem Chytilová vs. Forman z roku 1981. Přehlídka také obsahuje Formanovy příspěvky do antologií Viděno osmi o olympiádě v Mnichově v roce 1972 a Stýská se mi po Sonje Henie (Nedostaje mi Sonja Henie), která vznikla v roce 1971 na okraj bělehradského filmového festivalu.

Formanův možná nejslavnější český film Lásky jedné plavovlásky z roku 1965 s Vladimírem Pucholtem a Hanou Brejchovou v hlavních rolích bude současně s projekcí v rámci retrospektivy promítat celý týden také prestižní kino BAMcinématek při Brooklynské hudební akademii. Spolu s Hoří, má panenko z roku 1967 bude v New Yorku uváděn v nově pořízené širokoúhlé úpravě. Na pořádání Formanovy přehlídky se spolupodílí newyorské České centrum. Mezi institucemi, které zapůjčily snímky, je i Česká televize.

Reklama

Výběr článků

Načítám