Hlavní obsah

Londýnská mafie v ruské režii

Právo, Věra Míšková

Kanaďan David Cronenberg diváky nikdy nezklame, takže když nechá ve filmu Východní přísliby někomu podříznout krk, znalci vědí, že kůže oběti se v detailu rozevře a z rozšklebené rány začne prýštit krev. A vědí také, že ani po větě „Ještě mu odštípu prsty a vytrhám zuby“, se kamera neodvrátí.

Článek

Východní přísliby však nejsou zdaleka jen sledem podobných scének. Režisér se pohybuje mezi tímto až úchylně působícím naturalismem, napínavým thrillerem se společenským podtextem a melodramatem s prvky kýče.

Po předchozích Dějinách násilí se Cronenberg nyní vydal do prostředí ruské mafie v Londýně, přičemž stojí za připomenutí, že scenárista filmu Steve Knight je autorem výtečné Špíny Londýna (rež. Stephen Frears, 2002).

Východní přísliby začínají v jistém holičství, kde právě přichází doslova o krk nepohodlný muž. O kus dál v porodnici mezitím vyhasíná život čtrnáctileté ruské prostitutky Táni. Její dítě však přežívá a porodní asistentka Anna, sama po otci ruského původu, je rozhodnuta najít sirotkovi jeho rodinu. V Tániných věcech nachází deník, který sama neumí přečíst, a tak se vydává do restaurace, kde dívka pracovala. Napohled sympatický majitel Semjon, boss organizace zabývající se dovozem prostitutek z Východu, ji vřele vítá…

Velká ruská rodina 

Východní přísliby působí ve většině situací, celkovým laděním a atmosférou tak autenticky, až mrazí. Zejména prostředí restaurace, kde na plotnách bublá báječný boršč a pod povrchem bují organizovaný zločin, dýchá zvláštním poutem lidí, pro které slovo rodina dostalo nový, mafiánský význam, a přece je z něj jaksi pořád cítit význam původní.

Anna (Naomi Wattsová), jejíž otec dávno zemřel a ona sama s ruskou komunitou, natož s mafiány, nikdy nepřišla do styku, představuje ve svém naivním a pro ni nebezpečném, leč neumdlévajícím úsilí zmíněnou melodramatickou linii filmu, přičemž ale zároveň s diváky objevuje onu realitu, na kterou nechceme myslet, dokud se nás bezprostředně nedotkne.

Ostrým protikladem k ní je mužský protagonista filmu, šofér a „čistič“ Nikolaj Lužin, kterého skvělý Viggo Mortensen, změněný téměř k nepoznání, obdařil tajemností, cynismem, krutostí i svého druhu něhou. Je jasně nejvýraznější postavou filmu, přičemž ani Armin Mueller-Stahl v roli bosse ani Vincent Cassel jako jeho alkoholem a děvkami trvale zmámený syn nejsou nijak výrazně slabší, jen jejich postavám chybí uhrančivost člověka, který nehraje zdaleka jen jednu hru.

Východní přísliby jsou rozhodně po mnoha stránkách poutavý film, i když zápletka se s postupujícím časem víc a víc opírá až příliš o náhody a závěrečné scény si mistr divných filmů možná mohl i odpustit. Ale ví přesně, co chce o současném světě sdělit, a umí to. A kdo je na jeho naturalismus moc útlocitný, může si dát radši týrání dětí v televizních zprávách.

Východní přísliby, VB/Kanada 2007 Režie: David Cronenberg, Scénář: Steve Knight, Hrají: Naomi Wattsová, Viggo Mortensen, Vincent Cassel, Armin Mueller-Stahl

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám