Lehce se řekne, že scénář je vlastně příběh vyprávěný pomocí obrazů. Není to jistě román ani divadelní hra, říká Field. Aby pomohl, probírá konce i začátky, dynamiku filmové sekvence, budování dramatické postavy. Nejcennější je, že to dělá na konkrétních příkladech.

Zájemce o scenáristickou práci se poučí na úvodu Půlnočního kovboje, kdy Jon Voight přichází do New Yorku s cílem stát se gigolem. Pozná „kouzla“ filmů Kmotr, Všichni prezidentovi muži nebo Blízká setkání třetího druhu. Field přesto za nejlepší americký scénář 70. let považuje Čínskou čtvrť Roberta Townea. Jde proto větu za větou, scénu za scénou, vysvětluje, proč a nač, a to začínající tvůrce potřebuje ze všeho nejvíc.

Více než dvacítka zkušených českých autorů a pedagogů se pustila do učebnice psaní. Editoři Alexandr Králík, Tereza Štibingerová a Martina Falvey nabízejí „knižní“ lekce autorského psaní. Nepochybně při tom platí, že to, co napíšete, by mělo zajímat ještě někoho jiného než jen vás. Pomáhají i radami, jak jednat s nakladatelem. Seznam literárních serverů pomůže najít cestu tam, kde je vítán takřka každý a má možnost oslovit čtenáře.

Nikoho, kdo sám nechce, ale žádná učebnice psát nenaučí. „Nic není tuctovějšího než neúspěšní talentovaní lidé. Zneuznaný génius je spojení téměř příslovečné,“ říká Field. „Po světě běhá mnoho vzdělaných zoufalců. Jen vytrvalost a odhodlanost jsou všemocné.“

Syd Field: Jak napsat dobrý scénář, Rybka Publishers, přeložil Lukáš Houdek, 277 stran, 269 Kč

Kolektiv autorů: Rádce pro (začínající) spisovatele, novináře a překladatele

Nakladatelství Mezera, 255 stran, 399 Kč