Nejbližší měsíce označil Hrab za velmi složité období. I když v grantovém řízení tato scéna uspěje, peníze získá až koncem března.

„Nespoléháme však jen na možnost grantu. Už v prosinci jsme založili přípravný výbor v čele s Besselem Kokem, který se financováním tohoto specifického a náročného projektu zabývá,“ řekl Hrab.

Upozornil, že k poslednímu dni loňského roku divadlu Archa skončil čtyřletý grant, který tvoří základ financování jeho provozu. Pražský magistrát vypsal grantová řízení s výrazným zpožděním. Termín byl 7. prosince, vyhodnocení může trvat několik měsíců, a tak se bude muset v prvním čtvrtletí Archa obejít bez prostředků.

Ředitel divadla je optimistou

„Situace je vážná, avšak nezoufáme si,“ komentoval Hrab. Je optimistou a věří, že se premiéra Odcházení uskuteční ve druhé polovině května s Dagmar Havlovou a Janem Třískou v hlavních rolích – tak, jak si to autor přál. Inscenace by se měla hrát do 4. června a v další sérii na podzim.

„Protože režisér David Radok v Göteborgu zkouší, využíváme jeho víkendových přítomností v Praze. V těchto dnech dáváme dohromady tým a pan režisér přizpůsobuje své ideje prostoru Archy,“ podotkl.

S agenturou Aura-pont, která Havla zastupuje, uzavřela Archa „smlouvu o smlouvě“. Ani z této strany se proto Hrab komplikací neobává. Podle zástupkyně agentury Jitky Sloupové by licenční smlouva měla být podepsána do konce ledna.

„Hra byla od začátku psána pro středně velké divadlo, větší než je Divadlo Na Zábradlí, ale menší než je divadlo Národní nebo vinohradské. Prodělala jakousi prapodivnou cestu mezi divadly, až nakonec skončila v divadle středně velkém, pro které byla určena,” řekl ve středu Václav Havel pro Rádio Impuls.

Dodal, že až mu to čas dovolí, rád by napsal další hru. „Mám o ní zatím jen neurčitou a všeobecnou představu. Byla by to hra komorní, která by se dala hrát v každém studiu nebo menším divadélku.”