„Za prvních devět měsíců to bylo plných osm procent, ale konec roku zachraňoval vánoční prodej. Nemáme zatím oficiální výsledky, ty budou k dispozici v lednu, ovšem odhad je necelých osm procent,“ dodal Bodiš.

Prodej hudby v podobě CD a DVD u nás prožíval boom v polovině 90. let. V roce 1996 se v Česku prodalo 9,50 miliónu nosičů.

Tři roky poté začal ovšem prodej klesat a s nástupem internetového trhu a především s možností nelegálního stahování hudby čísla spadla až na 3,11 miliónu nosičů v roce 2006. Za letošní rok budou ještě nižší.

Nová protipirátská opatření

Neznamená to, že by lidé neměli o hudbu zájem. Legální způsob získávání nahrávek jen částečně vystřídal pirátský. Podle Bodiše se u nás rozmáhá rychleji než v minulých letech.

„Na rok 2008 chystáme spolu s policií nová protipirátská opatření. Připravili jsme i několik preventivních akcí, abychom především mladé lidi seznámili s tím, že hudbu lze v digitální podobě získávat legálně, konkrétně prostřednictvím serverů i-legalne.cz a allmusic.cz,“ říká Bodiš.

Dvě relativně mladé internetové společnosti se na legálním prodeji hudby spolupodílejí zhruba deseti procenty. Ve světě jsou ovšem výsledky v této oblasti lepší a naši věří, že v roce 2008 bude prodej digitální cestou stoupat. V desetiprocentním objemu jsou započítány také prodeje prostřednictvím mobilních operátorů.

Zbylých devadesát procent prodeje tvoří CD a DVD a na první pohled by se mohlo zdát, že obchodníci mohou být spokojeni. „Problém je v celkovém poklesu prodeje hudby,“ upřesňuje Bodiš.

Umělci se osamostatňují

Nejenom IFPI, ale také zástupci všech vydavatelských společností na našem trhu nadále hledají cestu, jak k fanouškům dostat muziku legální cestou. Zatím se to nedaří a mnohé akvizice z jejich stájí odcházejí, aby si cédéčka vydaly ve vlastní režii.

„Gramofirmu dnes člověk nepotřebuje, všechno si uděláme sami,“ řekl Právu Zdeněk Vřešťál ze skupiny Nerez, která svá poslední alba vydala ve vlastním nákladu. V příštím roce takto vyjde například i nové album Dana Bárty. Gramofirmy budou umělci využívat především jako distributory.

Nový způsob prodeje zkusila letos v říjnu britská skupina Radiohead. Nabídla své album In Rainbows ke stažení na internetových stránkách za cenu, kterou si fanoušci určí sami. Za desku v průměru obdržela dvě libry (73 Kč), což lze chápat jako obraz toho, na kolik si dnes lidé hudby cení.