"S režisérem (Davidem) Radokem jsme se na všem shodli," uvedl Hrab. "Má sice zvláštní nároky na přípravu inscenace, na zkoušení i na herce, ty však odpovídají nejen soudobému divadlu, ale i stylu, kterým se chceme ubírat," konstatoval.

Otázkou stále zůstává finanční zabezpečení náročného projektu. Divadlu Archa ke konci letošního roku totiž skončí čtyřletý grant a proces udílení grantů na příští rok v metropoli teprve začal.

Na Vinohradech Havlova hra nebude

"Divadlo Na Vinohradech a Václav Havel potvrzují, že jejich poměrně dlouhá náročná a oboustraně korektní jednání o inscenování hry Odcházení nebyla bohužel korunována úspěchem. Hlavním důvodem jsou možnosti divadla, které nedovolují splnit techncké a rozpočtové nároky vyplývající z režisérova realizačního záměru," sdělil ve čtvrtek Novinkám ředitel divadla Jindřich Gregorini

"Jména jako Václav Havel, David Radok, Jan Tříska či Dagmar Havlová pro završení jubilejní 100. sezony by nás nesmírně zdobila, s tím jsme do toho šli. Jednání s režisérem však vedla ke kompromisu požadavků na jevištní výpravu. Dohodli jsme, že v polovině května bychom tři dny stavěli a nasvěcovali scénu - a tedy nehráli. A protože má Radok svého 'light designéra' ze Švédska, který zatím nepřijel, nároky na světla a další vybavení zůstaly nevyřešeny," komentoval přípravy Gregorini.

Divadlo by podle dohody nehrálo zhruba i od 10. do 20. června, aby se mohlo dopoledne i večer zkoušet. "Část scény bychom museli vyrobit externě, aby se stihl termín, což jsou další náklady. Celkově jsem to sečetl na tři milióny korun," řekl ředitel . Ve druhé polovině listopadu se dozvěděl, že magistrát jako zřizovatel zkrátil divadlu příspěvek na rok 2008 o 3,4 miliónu korun. Dalších 400 000 si vyžádá zvýšení cen energií.

Má na to jedině "zlatá kapička"

"K pokrytí provozních nákladů sháníme sponzory a tři milióny navíc v případě Havlovy hry jsou rizikem, do něhož jít nemůžeme," vysvětlil. Radokovy technické nároky by podle něj vytvořily problém i ve Stavovském divadle. Jedinou scénou, která na to v jeho pojetí má, je podle něj 'zlatá kaplička'.

"Jsme opět na začátku," charakterizovala současný stav Jitka Sloupová z Aura-Pontu s odkazem na složitá jednání, která uzavření licenční smlouvy s DNV přecházela. Na dotaz uvedla, že opět oslovuje další pražské scény. Nevyloučila, že do "hry" se opět dostává právě i Národní divadlo v Praze (ND). Tam ale jednání na podzim ztroskotala, když vedení činohry odmítlo požadavek autora na obsazení Dagmar Havlové do hlavní ženské role. Další jeho přání směřovalo k obsazení Jana Třísky do hlavní role bývalého kancléře Riegra.

Podle Sloupové není vyloučena ani možnost, že by inscenace vznikla mimo repertoár činohry, jak to v září navrhoval ředitel ND Ondřej Černý. Producent Čestmír Kopecký ji měl připravit v koprodukci s ND s tím, že by premiéra byla koncem června 2008.

"V této chvíli mapujeme situaci a vedeme neformální jednání ohledně možnosti uvést Havlovu hru Odcházení v české premiéře," řekl bez bližších podrobností ředitel ND Ondřej Černý. áclav Havel tento týden v médiích potvrdil, že se v případě vinohradského divadla, které má na první provedení jeho textu uzavřenu licenční smlouvu, se objevily "technické, provozní a termínové problémy".

Už letos v srpnu, když se jednalo o možnosti uvést Odcházení v pražském Národním divadle, Havel reagoval na spekulace, které se stejně jako v těchto dnech objevovaly v tisku. "Novináři o tom vědí možná víc než já, protože každou chvilku o tom čtu cosi v novinách," řekl exprezident.

Do konce příštího roku se má Odcházení objevit nejméně ve dvou dalších divadlech. O práva požádalo královéhradecké Klicperovo divadlo, kde má text nastudoval Havlův režisér Andrej Krob, a také Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích. Agentura Aura-Pont uzavřela první zahraniční smlouvu se Slovenským národním divadlem v Bratislavě, kde by měla premiéra být rovněž do konce příštího roku. O licence mají zájem i divadla v Německu, Itálii, Velké Británii a USA.