Pražská Národní galerie to však vidí jinak. Její generální ředitel Milan Knížák k předání nové Ceny NG 333 a Skupiny ČEZ určené mladým umělcům ve čtvrtek řekl: „To, co jsme udělali, legitimizuje skupinu Ztohoven… Tímto rozhodnutím jsme nastolili morální parametry oproti kriminalizujícím.“ Komise jejich projekt Mediální realita ocenila i částkou 333 tisíc korun za to, že tím radikálně vstoupili do veřejného prostoru a navázali tak na umění 60. let.

Národní galerie svým konstatováním však provedla radikální řez do duše mladého umělce. Vítězství díla sporné hodnoty a kvality vysílá do světa umění jasný signál. „Normální“ výtvarník se za poctivou uměleckou řemeslnost do „síně slávy“ NG nejspíš jen tak nedostane. Překvapí hned příští ročník…?

Podporovat mladé umělce si dává za cíl i renomovanější Cena Jindřicha Chalupeckého. Za poslední tři roky ji získaly tři ženy, a to za projekty, v nichž zkoumaly, komunikovaly nebo pozorovaly veřejný, či naopak velmi osobní prostor. Milan Knížák si také posteskl, že je u nás málo cen, „že bychom měli být zemí cen.“ Souhlasím. Ale jak spolu může soutěžit „atomová intervence“ do televizního vysílání se sochou obrovského zvířete? Je dnes klasický obraz nuda? Je to trend nebo manipulace?