Tahákem pro diváky je v první řadě nový film Anga Leeho Touha, opatrnost, přehlídka ale spojuje výstřední i autorské snímky. Ačkoliv na západě se filmy z jihovýchodní Asie těší velkému až módnímu zájmu, u nás si k nim naše publikum cestu hledá více či méně obtížně. Festival Filmasia je proto vždy trochu průkopnický a záslužný. A po minulých ročnících, kdy představil letmo tvorbu Koreje a Tchaj-wanu, přišla letos řada na Hong Kong.

Šílený Johnny To

Událostí je miniretrospektiva klasika gangsterských žánrů a koktailů krve, násilí a erotiky Johnnyho To, jemuž festival uvede i čerstvou novinku Šílený detektiv, který v těchto dnech vstupuje do distribuce v samotném Hong Kongu. V povedeném dílku se objevují hrdinové rozporuplné identity i morálky a tento známý režisér ekvilibristicky a vtipně kombinuje motivy a schémata populárních žánrů – a tentokrát se na režii podílel i autor předlohy a spoluproducent Ka-Fai Wai.

Nenápadně podvratný příběh představuje známého herce Ching Wan Lau v roli vysloužilého i šíleného poldy s uřezaným uchem, jenž se chopí svého posledního případu. Záhadu neobjasněných ozbrojených přepadení vyšetřuje za pomoci kontaktu s paranormálními jevy, neboť je schopen vidět vnitřní osobnosti každého člověka. Tato „černá“ detektivka se ale postupně zcizuje svému účelu a přináší spíše filozofující rozhřešení.

Bývalý inspektor sice rozluští záhadu loupežných vražd, ale ocitá se spolu se svým parťákem v pasti vlastních vizí a alternativních postav. Vždyť každý má v sobě dobré i zlé postavy a pohnutky, jaký je vlastně rozdíl mezi policajtem a zločincem?

Další láska Ang Leea


Diváky láká na festival nový film oscarového filmaře Anga Leeho, jehož známe z austenovské romance Rozum a cit nebo z homosexuálního melodramatu dvou kovbojů Zkrocená hora. V Praze můžeme vidět jeho zatím poslední film Touha, opatrnost (Lust, Caution), s nímž vyhrál v září i Zlatého lva na nejstarším filmovém festivalu v Evropě v Benátkách.

Snímek je další verzí jeho romantizujících i hořkých melodramat kolem nemožných lásek a velkých trápení. V případě Touhy, opatrnosti je navlečeno na špionážní zápletku ze Šanghaje doby druhé světové války a těží ze sex appealu atraktivního i obligátního spojení sexu a politiky. Krásná kurtizána (Tang Wei) se v něm zaplete do nebezpečné hry kolem jednoho mocného muže (Tony Leung).

O tom, že v hongkongské kinematografii, která loni natočila padesát jedna filmů, se skloňují hlavně policejní gangsterky a thrillery, svědčí i zajímavý trojfilm tří režisérů Železný trojúhelník, na kterém spolupracovali Tsui Hark, Ringo Lam a Johnnie To. Naopak koprodukční velkofilm Souboj stratégů Jacoba Cheunga představuje známou hereckou hvězdu Andyho Lau v historické i promyšlené kostýmní legendě zasazené do roku 380 před Kristem. Film, inspirovaný japonským komiksem, zrcadlí alegorický příběh osamělého hrdiny, který mazaně velí obraně města před několikanásobnou vnější přesilou a přitom čelí i nedůvěře obránců.

Od Oldboye k cyborgovi a hororům


V rámci novinek asijského filmu mohou zvědavci, kteří viděli v naší distribuci snímky Oldboy a Nebohá paní pomsta, shlédnout další ojedinělé dílo od jejich korejského autora Park Chan-wooka. Jeho další snímek se jmenuje Jsem cyborg, ale to nevadí a zavádí nás do prostředí psychiatrické léčebny, kde inscenuje další verzi dramatu ohrožené identity moderního člověka – jen tentokrát bez násilí. Outsiderské dívka, která se považuje za cyborga, se zamiluje do člověka, o němž je přesvědčena, že dovede ukrást druhým lidem duše.

Očekávaná bude jistě i sobotní hororová noc v kině Aero, která začíná hodinu před půlnocí a nabídne letos tři horory. Kvalitním zástupcem je korejský Hlas, Choe Ik-hwan v něm utahuje napětí příběhu zavražděné středoškolačky, která se ze záhrobí snaží hlasem udržovat kontakt s jedinou kamarádkou, aby přišla na to, proč byla zabita. Thajsko-hongkongský Re-cycle představuje slušný návrat bratří Pangů, kteří už vyděsili kina na celém světě snímkem Oko. Více na www.filmasia.cz.