Kniha z produkce renomovaného anglického nakladatelství Thames and Hudson je zajímavá svým obsahem i podáním. Kolektiv čtyř autorů sleduje důležité umělecké počiny i kulturní události, které se rok za rokem staly ve 20. století a kladně nebo negativně ovlivnily výtvarné umělce tvořící v Evropě a v USA.

O vznik podobné kroniky se pokusilo už před dvaceti lety německé vydavatelství DuMont. Jeho publikace DuMont's Chronik der Kunst im 20. Jahrhundert (editor Jean-Louis Ferrier) přináší přehled toho, co by asi o daném roku napsal souhrnně vzdělaný novinář, zajímající se o moderní umění, čili vše od skandálů až po seriózní výstavy. Pohled Hala Fostera, Rosalindy Kraussové, Yve-Alaina Boise, Benjamina H. D. Buchloha v přeložené knize Umění po roce 1900 je odlišný: seriozně si v daném roce vyberou jednu významnou událost a velmi podrobně ji rozebírají a objasňují. Jmenovaní autoři jako profesoři přednáší dějiny umění na prestižních školách jako je Princeton nebo Harvard, přesto je jejich myšlení vzdálené zkostnatělému akademickému pohledu.

O všem píší čtivě a zajímavě, zabývají se do hloubky průlomovými okamžiky modernismu a postmodernismu, ale také antimodernistickými reakcemi hitlerovského a stalinského typu. Snad jen teoretické kulaté stoly doplňující „kroniku událostí“ se čtou obtížně, neboť se v nich nevíce projevuje snaha abstraktně teoretizovat, takže běžný čtenář ztrácí souvislosti a topí se v něčem čemu bez dalšího výkladu moc nerozumí.

Sloavartu vděčí čeští čtenáři už za překlad obdobně důležité příručky Edwarda Lucie-Smitha ARTODAY - Současné světové umění (Praha 1996), která nabídla vynikající přehled výtvarných tendencí v západní Evropě a USA od pop-artu k postmoderně. Také kniha Umění po roce 1900 by nyní neměla chybět v příruční knihovně každého, kdo se trochu zajímá o moderní výtvarnou tvorbu a chce se o ní dozvědět víc, než nabízí běžné uměleckohistorické přehledy.  

Hal Foster, Rosalind Kraussová, Yve-Alain Bois, Benjamin H. D. Buchloh: Umění po roce 1900

Praha 2007 Slovart, 1999 Kč