Hlavní obsah

Nezávislost a outsiderství jednoho dramatika

Právo, Petr Šafařík

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dokument Iva Bystřičana Sikora. Malý osobní marketingový epos je pozoruhodný snímek o vztahu umělce a společnosti. Autorský portrét Romana Sikory, sedmatřicetiletého dramatika, držitele divadelní ceny Nadace Afréda Radoka, kulturního redaktora Literárních novin a donedávna také nočního vrátného Městského divadla Brno.

Článek

Právě způsob ukončení tohoto jeho skromného, leč hlavního zdroje příjmů nedávno v úzkém okruhu zainteresovaných osob podnítil úvahy o strastech nezávislosti a složitém postavení nekonvenčních osobností ve styku s běžným kulturním provozem. Sikora, jehož hry se jako jedny z mála současných českých kusů hrály i v zahraničí, totiž musel místo nočního vrátného opustit proto, že coby kulturní publicista kritizoval představení uváděná ve "svém" divadle.

Ivo Bystřičan Sikorův portét sice vystavěl na klíčovém tématu umělcovy nonkorformity a jejích strastí, dramatika ale nijak neheroizuje. Ukazuje jej jako člověka rozporuplného, vnitřně nejistého i fanfarónského, se slabostí v alkoholu, který jej někdy svádí k trapnému plkání. Jako finančně a "kariérně" neúspěšného umělce a dramaturga, který si zřejmě řadu problémů způsobuje sám - jízlivostí směřovanou do všech stran, nemírněn strategickými úvahami.

Roman Sikora vlastní vedle diplomu z JAMU také výuční list z hutnického učiliště a tříletou zkušenost dělnické práce v Třineckých železárnách. Díky své otevřenosti, ne-li lehkému exhibicionismu, mírněnému ovšem častou sebeironií, byl pro dokumentární portrét skvělým objektem. Pochází z dělnické rodiny a scény z jejího prostředí jsou vrcholem Bystřičanova snímku. Jsou zároveň rozpačité i dojemné, což asi ocení obzvláště ti diváci, kteří jsou ve svých rodinách stejně jako Sikora první generací s vysokoškolským vzděláním.

Dokument dramatika opouští v období jeho pokusu o velkou životní změnu: právě se stěhuje z Brna do Prahy a pokouší se - on, sarkastický kritik prostřednosti, obzvláště ostrý vůči zábavnímu průmyslu - stát spoluscénaristou seriálu TV Nova Ulice. Snad se z Bystřičanova snímku zrodí časosběrný dokument. Film o Romanu Sikorovi, tento v lecčems směšnohrdinský epos s řadou zajímavých přesahů, by si pokračování zasloužil. K vidění byl na festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě, koncem minulého týdne na Famufestu a ve středu se promítá opět v Praze. Projekce v pražském klubu Kaštan od 20 hodin je součástí kulturní akce Týden studentů k výročí 17. listopadu.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám