Virginie Woolfová vkládá do kapes kabátu kameny a vstupuje do řeky. Prohra nebo vítězství?

O deset let později v Los Angeles. Mladá žena Laura Brownová čte během přípravy oslav manželových narozenin knihu Virginie Woolfové Paní Dallowayová. Představitelka literárního modernismu a ženského hnutí v ní popsala jeden den v životě ženy, která se chystá uspořádat večírek, a Laura nachází v pocitech Clarissy Dallowayové samu sebe, svou touhu vymanit se ze života, kterému nic nechybí. Nebo mu chybí všechno? Jaké jsou ve skutečnosti potřeby a sny ženy, která s úsměvem na rtech plní roli spokojené manželky a matky?

O další půlstoletí později v New Yorku. Také Clarissa Vaughanová připravuje večírek. Má být pro jejího přítele Richarda, básníka, jemuž AIDS odpočítává poslední hodiny života.

Tři ženy, jeden úděl

Tři ženy, tři epochy, jeden román a jeden film. Jeden je ženský úděl. Liší se snad jen společenskými poměry, vyjádřenými například (ne)akceptováním sexuální odlišnosti v té či oné době. Najít svobodu nemusí nutně znamenat ani vzdor vůči konvencím ani jejich bezvýhradné přijetí.

Virginie Woolfová napsala Paní Dallowayovou, spisovatel Michael Cunningham, inspirován románem i životem Woolfové, napsal knihu Hodiny a David Hare podle ní scénář Daldryho filmu. Vzniklo filmové dílo, které brilantním způsobem shrnuje a jakoby završuje práci literárních předchůdců.

Všechny tři příběhy, odehrávající se v různých obdobích, ale pokaždé v jednom dni, jsou natolik umně provázány, že divák (s obdivným úžasem) sleduje kompaktní celek, kde neruší ani obvyklé režijní pomůcky, jakými v podobných případech bývají třeba vnitřní hlasy.

Atmosféra, kostýmy a rekvizity jsou sladěny tak, aby - ač charakterizují různá časová období - působily jednotně. A jakkoliv jsou Hodiny obrazem vnitřního života postav bez velkých akcí, působí dojmem napínavého děje, který má jasný tah a splňuje všechny nároky na velké drama.

Kvalitní herecké výkony

Všechno by to ale bylo marné bez hereckých výkonů. Daldry si vybral pro svůj film špičku a dostal ji. Nicole Kidmanová (získala za roli Woolfové Oscara), využila naplno další příležitost dokázat, že se z "krásné paní Cruisové" stala skvělou herečkou. Umí se naprosto zbavit Nicole Kidmanové a přesvědčit, že opravdu je Virginií Woolfovou. Nepoučený divák ji možná chvíli ani nepozná, což zdaleka není jen zásluha hojně komentovaného umělého nosu, jenž její podobu pouze dotváří. Julianne Moorová je proměnlivá přesně tak, jak to její postava Laury Brownové vyžaduje, a Meryl Streepová je jednoduše řečeno skvělá jako vždycky. Čtvrtý vynikající výkon podal Ed Harris, jehož Richard je postava, již uvěříte všechno a strašně nebudete chtít, aby se stalo, co se musí stát.

Hodiny, USA 2002, Režie: Stephen Daldry, scénář: David Hare podle knihy Michaela Cunninghama, kamera: Seamus McGarvey, hrají: Nicole Kidmanová, Julianne Mooreová, Meryl Streepová, Ed Harris, Toni Colletteová a další.