"Jsem zvyklý tvrdě pracovat, ale chci mít z hudby radost," řekl k tomu v telefonickém rozhovoru ze svého švýcarského domova, kam se před časem přestěhoval po letech strávených ve Spojených státech.

Dirigent, který odešel z vlasti v roce 1968, je po několika pracovních setkáních s hudebníky i vedením orchestru přesvědčen, že filharmonici od něj "po letech vzrušení" očekávají práci a uměleckou koncentraci. Ačkoliv to neřekl, měl zřejmě na mysli nepříliš šťastné vztahy orchestru s jeho předchůdci. Poslední z nich, pianista a dirigent Vladimir Ashkenazy, odešel koncem jara zřejmě s jistou hořkostí, německý dirigent Gerd Albrecht v roce 1996 opustil funkci šéfdirigenta předčasně.

"Přicházím v pravou chvíli," prohlásil sedmašedesátiletý dirigent, který vždy vnímal možnost stanout v čele České filharmonie jako splnění velkého snu. Má zcela jasnou představu, jakou hudbu chce s filharmonií hrát. "První český orchestr s českým dirigentem" se musí podle něj věnovat především české hudbě. Nemá však na mysli jen tradiční repertoár. "Jsou skladby, které se léta nehrály," uvedl. Chce uvádět více Vítězslava Nováka, Josefa Suka, Zdeňka Fibicha, Josefa Bohuslava Foerstera či Ladislava Vycpálka.

S českými filharmoniky v nové pozici šéfdirigenta má první zkoušky koncem srpna, pak společně pojedou na menší turné do Německa a Itálie. První pražský koncert bude v rámci abonentního cyklu filharmonie 9. října v Rudolfinu. Do Vánoc bude dirigovat filharmonii ještě několikrát. V listopadu společně pojedou na turné do Japonska.

Mácal chce být kromě toho u všech konkursů, jimiž filharmonie bude doplňovat své řady. "Byli trochu překvapeni, ale já jsem tak zvyklý po léta formovat své orchestry. Koncertní mistr je pro mne stejně důležitý jako třeba druhé housle," řekl Mácal.