Producenti známí jako Boilerhouse Boys dobře vědí, že mladí lidé už dnes prakticky nic jiného než mp3 přehrávače neposlouchají. Každý chce mít k dispozici tisíce nahrávek okamžitě a kdo by se ještě obtěžoval hledat ve skříni CD, otevírat přehrávač, vkládat CD a čekat, až se načte?

Ačkoliv průměrná kvalita mp3 stoupá, fajnšmekři si pořád stěžují, že to "není úplně stejné jako CD." Producenti se proto pokusili vylepšit nahrávku Why britské zpěvačky Gabrielle tak, aby zněla obzvláště dobře ve sluchátkách mp3 přehrávače.

Učili se od Motownu

Jak tvrdí Ben Wolff, jeden z Boilerhouse Boys, posílili některé vyšší frekvence a použili i další finty. Inspiraci hledali - světe div se - u starých zvukových čarodějů z legendární firmy Motown, která zásadně ovlivnila vývoj hudby v 60. a 70. letech minulého století.

"I dnes, když pustíte v klubu staré motownské album, každá písnička je hlasitější, než jakýkoliv dnešní track," tvrdí Wolff, který podrobně studoval postupy tehdejších zvukařů ve firmě, kde o osudu nahrávky nerozhodovaly hvězdy jako Marvin Gaye a Stevie Wonder, ale technické oddělení.

"Nemyslím, že průměrný fanoušek nutně musí poznat ten rozdíl, ale poznáte, která verze se vám líbí víc, i když nevíte proč," říká Wolff.

Poslechněte si ukázku upravenou pro mp3

Mp3 není jediný datově úsporný formát

Formát mp3 vznikl kvůli úspoře kapacity datových záznamových zařízení. Princip spočívá v tom, že specializovaný software z nahrávky odstraní ty frekvence, o kterých se domnívá, že je lidské ucho stejně nezachytí, a proto mohou chybět. 

Čím větší komprese (zmenšení souboru), tím více frekvencí se ztrácí a nahrávka přichází o svou původní kvalitu. Při velmi nízkém datovém toku (od 128 kbit/s níž) může i laik slyšet chrakteristické šustění, zejména ve vyšších frekvencích, které reprezentují například činely, akustická kytara či klavír ve vyšších polohách.

Přestože vývojáři uvedli na trh celou řadu dalších formátů, jejichž kompresní algoritmy dosahují lepších výsledků, zůstává technologie mp3 nejrozšířenějším formátem pro komprimovaný zvuk. Může za to mimo jiné i politika výrobců kapesních přehrávačů, kteří tradičně ignorují například velmi ceněný formát Ogg Vorbis.

S rostoucí kapacitou paměťových médií se snižuje potřeba úspory dat, je tak možné, že v dalších letech si budou lidé do přenosných přehrávačů opět nahrávat hudbu v CD kvalitě (nebo lepší), ale stále zůstane velké procento těch, kteří budou mít raději v kapse 2 000 alb než "pouhých" 200.