Hlavní obsah

Svěrák, Vejdělek i Coenové

Právo, Michal Procházka
TORONTO

O víkendu se naplno rozjela jedna z největších přehlídek filmu na světě, která každoročně roste, jako by šlo o babylonskou věž. Ve změti jazyků, národností, filmů se letos poprvé viditelněji prezentovalo i České filmové centrum nebo Polský filmový institut.

Článek

Východoevropská kinematografie tu letos (bez Ruska) má deset hraných filmů a mluví se o ní jako o jednom z témat festivalu, podobně jako o filmu Izraele. V pátek proběhla v Baťově obuvnickém muzeu party Českého filmového centra, kterou zahájil sám Tomáš Baťa ml. a dva naši filmaři zastoupení na festivalu. Zatímco Jan Svěrák má v sekci Současného světového filmu Vratné láhve, které tu prezentuje agentura Premier PR, snímek Roming, zařazený mezi objevy, doprovází nejen režisér Jiří Vejdělek, ale i jeden z producentů, Rudolf Biermann.

"Je to trochu nečekané, neboť jsme dělali Vratné láhve pro české publikum. Ale zkusíme, co to udělá. Slíbil jsem tátovi, že jakmile tady bude první projekce, hned mu zavolám do Prahy, jak reagovalo zdejší publikum. Akorát jsme si doma neuvědomili, že v té době u nás bude 5 hodin ráno," usmíval se Svěrák, který je na severoamerické půdě už znám od doby oscarového Kolji. První projekce získaly příznivý ohlas.

Roming je skutečnou zkouškou české komedie a našeho škodolibého i hubatého humoru v zahraničí. Na novinářské projekci se smáli asi jen dva diváci, oba shodou okolností Češi. Nicméně na další projekci zase jiní tvrdili, že jde o "neuvěřitelně zábavný" film. Na rozdíl od prestižních uměleckých přehlídek typu MFF Cannes nebo benátského festivalu je Toronto místem, kde se v kinematografii setkává byznys hollywoodských studií s výjimečnými asijskými nebo africkými díly.

Pitt si stěžoval na bulvár

Ve městě jsou celebrity z Hollywoodu George Clooney nebo Brad Pitt, kteří si tu stěžují, jak je bulvár stále agresívnější, nestoudnější a vlezlejší. Na druhou stranu například zastoupení České republiky je vždy závislé na tom, jestli si některý náš film najde takzvanou sales company, která se pokusí snímek prodat hlavně na severoamerický trh. První očekávané studiové i polostudiové snímky svědčí o tom, že jedním z letošních témat bude vedle Iráku násilí a krev.

Kanadský kultovní filmař David Cronenberg zde uvedl dost brutální thriller Východní sliby, ve kterém se nevyhýbá morbidním záběrům na mučená i mrtvá těla. Přitom líčí příběh mladé britské ošetřovatelky, jež se vydá hledat rodinu záhadné zesnulé pacientky, která v porodnici porodila těsně před smrtí holčičku. Shodou okolností se ovšem ocitne v prostředí ruské mafie, která jí kaviár a přitom uřezává prsty nebo rovnou podřezává krky.

"Přesto si myslím, že každý filmař by měl na sebe vzít zodpovědnost za násilí, kterým rozdrážďuje publikum. Nemělo by být samoúčelné, neboť nakonec dívat se na něj je pro mnoho lidí už docela zábavné," uvedl zde kanadský hrdina Cronenberg.

Možná ještě více násilí a krve proteče další černou kriminální komedií bratrů Coenových, kteří ve svém posledním filmu No Country for Old Men (Není země pro staré muže) stavějí na banální zápletce kriminálního románu Cormaka McCarthyho. Mimochodem toho někteří srovnávají se slavnějším Dashiellem Hammettem, jenž napsal kdysi Maltézského sokola, jejž zfilmoval John Huston s Humphreym Bogardem v hlavní roli.

Peklo na zemi začne tentokrát poté, kdy jakýsi lovec najde několik mrtvých, nálož heroinu a 2 milióny dolarů poblíž Ria Grande. Ve filmu hraje i Javier Bardem, českému publiku dobře známý z Formanových Goyových přízraků. Obou Coenů, známých jejich tvůrčí spoluprácí, se v Torontu ptali, jestli už by také nechtěli někdy natočit jednou něco každý za sebe. "To nás zatím ani nenapadlo. Ale dobře, popřemýšlíme o tom," odvětili rychle před novináři. Jejich tisková konference měla ale jedno unikum. Woody Harrelson na ní strávil asi tak pět vteřin, představil se a opět odešel.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám