Co se událo ve vašem životě od poslední návštěvy, kdy jste Prahu okouzlila podáním Bartókova houslového koncertu?

Povyrostl můj malý syn, kterému už je sedm let. Lukas se má k světu, ale na zájezdy ho nechci brát, takže zůstává doma v New Yorku v péči mé matky.

Máte jiné housle a soudě podle pátečního koncertu vám velice vyhovují.

Získala jsem slavné Guarneri del Gesu z roku 1724 a hraji na ně místo dřívějších stradivarek. Natočila jsem s nimi i dvě poslední alba - na prvním hraji komorní skladby spolu s pianistou Johnem Novackem, na druhém Šostakovičova komorní díla i houslový koncert s Birminghamským symfonickým orchestrem.

Co jste nahrála nejnověji?

Před týdnem houslový koncert Olivera Khussena pro Deutsche Gramophone, do dvou měsíců by měl vyjít.

Jste známá interpretka minimalistické hudby, především amerického skladatele Johna Adamse. Co vás na minimalistické hudbě nejvíc přitahuje?

Naposledy jsem od Adamse hrála jeho houslový koncert pro elektrické housle nazvaný Durma Big Sur se silnými vlivy world music, což se jeví i v jeho buddhistickém názvu. Hrála jsem ho i pod autorovou taktovkou s Nizozemským rozhlasovým orchestrem, pro firmu None Such jsem natočila celý komplet jeho houslových skladeb.

Minimalismus mě přitahuje právě svým důrazem na rytmus, určitou nespoutaností i spojením s world music. Proto mám ráda i jazz, který ráda poslouchám, ale nehraju ho. Přece jen jsem vyškolena v jiné hudbě.

Je s tím spojen i váš současný příklon k Beethovenovi? V Praze jste hrála i vlastní kadence.

Myslím si, že by se měl změnit zvyk hrát staré Kreislerovy kadence, měli bychom se pokusit o něco nového. Rozhodla jsem se jít příkladem a napsala si všechny tři v koncertu obsažené kadence sama. Vycházím samozřejmě z autora, třeba z jeho klavírní úpravy stejného koncertu. Objevuji pro sebe Beethovena stále víc. Hraju ráda klasiku i minimalismus.

Na co se teď připravujete?

Kromě několika provedení Beethovena budu mít premiéru nového houslového koncertu od současného anglického skladatele Thomase Adise, jehož skladby bych českému publiku ráda doporučila. A do Prahy se vrátím v lednu příštího roku, kdy s Českou filharmonií zahraji Šostakovičův houslový koncert.