Široce koprodukční film Irina Palm, který se hrál s výtečným ohlasem v hlavní soutěži Berlinale a pak v sekci karlovarského festivalu Horizonty, je vtipný, emotivní snímek se sociálním podtextem, komedie z rodu slavného britského Donaha!, která má šanci se stát srovnatelným evropským hitem roku.

Zatímco hrdinové Donaha! se zcela proti svému naturelu rozhodli řešit složitou sociální situaci striptýzem, ovdovělá padesátnice Maggie přijímá dobře placené místo a později i "umělecké jméno" Irina Palm jako brigádnice v nočním podniku Sexy World v Soho. Také ona má k takovému rozhodnutí vážný důvod a žádné alternativní řešení - potřebuje opatřit peníze na léčení umírajícího vnuka.

Místo, které jí nabídne majitel zmíněného nočního klubu, je přitom zřejmě jediným v celém Londýně, kde věk ani pár kilogramů navíc nejsou překážkou - její práce totiž spočívá v ručním uspokojování mužů otvorem ve stěně, přičemž ona sama zůstává za zdí, neviditelná.

Režie pokulhává

Irina Palm je film, postavený na základním nápadu a hereckém výkonu hlavní představitelky. Za těmito hlavními devizami bohužel poněkud pokulhává především pomalá a příliš tradiční režie.

Nicméně nápad "dostat" veskrze slušnou, zakřiknutou, ale v tuto chvíli ke všemu odhodlanou Maggie k práci, o jejíž existenci dosud nejspíš ani neměla ponětí, skýtá ohrommné množství příležitostí k lechtivému a zároveň velmi lidskému humoru, což tvůrci výborně využili.

Zasvěcování Maggie do praktických grifů konkrétní práce, Magiin přístup k ní od počátků, kdy se nejen stydí, ale i štítí až k věcnosti, jež zahrnuje vlastní pracovní zástěru, termosku s čajem a obrázek na zeď, konfrontace se zvědavými sousedkami ve vsi, jiskření a rodící se vztah s majitelem klubu i složitost rodinných vazeb - to všechno vnáší do filmu dojemné i vtipné situace, které ovšem nikdy nemají vulgární podobu.

Faithfullová je obdivuhodná

Garbarski se obešel bez jediného záběru mužských genitálií, vše sděluje prostřednictvím výrazu Maggiiny tváře. Výkon rockerky, narkomanky a milenky Micka Jaggera Marianne Faithfullové je přitom obdivuhodný. V jejím obličeji se zračí rozpaky z toho, co činí, ale zároveň klid, vyplývající z jistoty, že naděje na záchranu vnuka je k tomu jediným důvodem, a že je to důvod dostatečně silný, ať by si o tom kdokoli (včetně vlastního syna, před nímž to úzkostlivě tají) myslel cokoli.

Výkon Faithfullové tak vlastně ospravedlňuje do značné míry i autory - použití motivu nemocného dítěte může působit na první pohled lacině sentimentálně. Ovšem zejména díky hereččinu přesvědčivému podání si lze těžko představit jiný uvěřitelný důvod k tomu, aby Maggie práci "za zdí" přijala.

Garbarskému se podařilo pro tento evropský film shromáždit vedle Faithfullové i další výborné mezinárodní obsazení včetně Kusturicova oblíbence Mikiho Manojlovice a maďarské herečky Dorce Gryllusové

Irina Palm

Velká Británie/Belgie/Německo/Lucembursko, 2007

Režie: Sam Garbarski, Scénář: Sam Garbarski, Philippe Blasband, Martin Herron,

Hrají: Marianne Faithfullová, Miki Manojlović, Kevin Bishop.