Z výtěžků benefičních koncertů, jež časem přerostly v regulérní operní představení, byla mj. opravena historicky cenná kaple sv. Barbory, v níž vznikla obrazárna, každoročně se rozšiřující o dílo dalšího vystavovatele.

K obrazům Vladimíra Komárka, Josefa Jíry, Václava Pokorného, Milana Janáčka, Jana Kunovského a dalších osobností přibyla letos poprvé socha. A to ne ledajaká, ale jedna z patnácti bronzových soch Olbrama Zoubka, jež představují průřez jeho dílem a na nádvoří Grabštejna budou k vidění do konce prázdnin.

Rekordní návštěvnost

O vernisáž Zoubkových soch, ale zejména o Mozartova Dona Giovanniho v podání předních sólistů Národního divadla projevil v sobotu 18. srpna zájem rekordní počet návštěvníků v čele s již tradičním hostem grabštejnských beneficí, hejtmanem Libereckého kraje Petrem Skokanem.

Hradní nádvoří praskalo ve švech, ale více než 1100 diváků se na ně nevešlo, takže letos poprvé odcházeli někteří zájemci zklamáni. Ti, kteří se dovnitř dostali, zhlédli Dona Giovanniho, jakého se jim ani ve Stavovském divadle nedostane. Grabštejnská představení mají vždy neopakovatelnou atmosféru, ale rozhodně o nich neplatí, že by nadšení publika vynahrazovalo kvalitu nastudování.

Vele zve na Grabštejn špičkové sólisty a letos se mu podařilo dát dohromady obsazení, jež hlasově i typově výborně ladilo a připravilo divákům nádherný zážitek.

Imponující Martina Bártová

Martin Bárta byl hlasově imponujícím a charismatickým Donem Giovannim, Aleš Briscein vynikajícím Donem Ottaviem lyrického témbru, technické lehkosti a přirozené muzikality. Sopranistka Jitka Svobodová zazářila jako suverénní Dona Elvíra, Helena Kaupová i přes hlasovou indispozici zvládla bez slyšitelných problémů Donu Annu.

Nepřehlédnutelný majitel krásného basu Zdeněk Plech se proměnil jak v Komtura, tak i Masetta, po jehož boku vynikla něžná, vtipná a hlasově dokonalá Zerlinka Petry Nôtové.

Vele zahájil benefici jako vždy Janáčkovou písní Pánbůh vám zaplať, na kterou se v jeho podání těší všichni pravidelní návštěvníci Grabštejna, a poté se převtělil do Giovanniho sluhy Leporella, který byl duší herecky vtipně rozehraného představení. Za klavír letos usedl mladý dirigent David Švec, který nejen suverénně zahrál Mozartovu veleoperu, ale i bedlivě hlídal souhru sólistů v nesnadných ansámblech.

Diváci si odnášeli zážitek z dobře a s chutí zahraného operního divadla, kde záleží na výkonu každého zpěváka, včetně sboristů ND. Mozart by byl určitě spokojen. Jednoduchou a dramaticky účinnou scénu navrhly studentky Střední uměleckoprůmyslové školy v Jablonci nad Nisou. Výnos letošního představení poslouží zrestaurovaní votivní obraz ze 17. století.

Grabštejn se v nejbližších letech konečně dočká rozsáhlé rekonstrukce, na niž ministerstvo kultury uvolnilo 50 miliónů korun. Kdyby ale nebylo téměř dvoumiliónové injekce benefičních koncertů, nebylo by dnes již co rekonstruovat.