Do této hrůzyplné doby situovali režisér Marek Najbrt a jeho spoluscenáristé Benjamin Tuček a Robert Geisler příběh, který začnou v únoru příštího roku točit pod názvem Protektor.

Začátkem léta tento tým, podepsaný už pod filmem Mistři, představil projekt Protektor na karlovarském festivalu. "Ta doba je pro náš národ naprosto zásadní," říká o návratu do minulosti Marek Najbrt.

"Za protektorátu se formovaly charaktery, které ovlivnily i další vývoj naší země. Protektorát byl podivný svět postavený na lži - Němci se v něm vydávali za ochránce a většina Čechů za ochraňované. Kdo chtěl, mohl žít v závětří, kdo nechtěl nebo měl smůlu, toho strhl vír dějin a vystavil ho těm nejtěžším zkouškám. To je také případ našich postav. Jejich příběh se odehrává v rozmezí let 1938 a 1942 a vrcholí v jednom z nejšílenějších období naší historie - za tzv. Heydrichiády," vysvětluje Najbrt.

"Chceme prostřednictvím příběhu z minulosti nahlédnout do současnosti, určitě nám nejde o rekonstrukci tehdejších skutečných událostí," dodává.

Myšlenka natočit film z období protektorátu se zrodila před dvěma a půl lety na cestě z Ústí nad Labem do Prahy.

Hana a Emil

"Zastavili jsme se v Terezíně a nesmírně nás zasáhlo, když jsme si uvědomili, že se všechny ty hrůzy odehrály vlastně nedávno. Člověk mívá pocit, že co nezažil on sám, ale učil se o tom v dějepise, je dávnověk, navíc filmy o této době jsou buď kýčovité nebo přinejmenším černobílé, což ten pocit, že se to stalo strašně dávno, ještě podporuje," říká Benjamin Tuček.

"Tehdy jsme si řekli, že to je stále živé téma a odpíchli se od neuskutečněného odporu oné doby ke zkoumání, co se děje v takové situaci s duší národa a jednotlivých lidí, co je vlastně ono protektorství, které se tváří ochranářsky a přitom je to okupace. I hrdina našeho filmu je protektor vůči své ženě, když ji ochraňuje proti její vůli," pokračuje Tuček.

Ústředními postavami filmového dramatu jsou manželé Hana a Emil. Ona je na počátku příběhu, tedy v roce 1938, začínající úspěšnou herečkou, on reportérem Československého rozhlasu, jehož kariéra se rozvíjí neméně slibně. Záhy se ale všechno krutě změní, když ona jako Židovka ztrácí postupně všechny příležitosti, nabídky a pak i naděje, zatímco on stoupá stále výš - sám před sebou v zájmu její ochrany skrze "rasově smíšené manželství."

"Zajímá nás, kde je hranice mezi kolaborací a tím, co člověk dělá v pudu sebezáchovy či co je omluvitelné i pochopitelné snahou pomoci druhému. Ptáme se, kam až lze zajít aniž by člověk ztratil čest a tvář," říká Tuček a zdůrazňuje, že historické postavy jako Heydrich nebo skuteční atentátníci - parašutisté se ve filmu vůbec neobjeví. "Osud našich hrdinů se s tou situací jen protne. Nechceme se dopouštět nepravd, takže je to fikce, ale vytvořená na základě faktických událostí," shrnuje Tuček.

Češi jsou cyklisti

Jako svého druhu historická postava se ve filmu objeví legendární prvorepublikový a protektorátní fantom řečený Pérák, klíčovou roli hraje v příběhu jízdní kolo. "Má metaforický význam - člověk nasedne v nesprávnou chvíli na nesprávné kolo (rozuměj dějin), a to ho semele. Navíc je tu citát,který se stal i mottem filmu: Čech je cyklistou, jenž se nahoře hrbí, dole však šlape...", dodává Tuček.

Rozpočet nákladného dobového filmu je zhruba pětašedesát miliónů korun, z toho dvanáct miliónů už do projektu vložil Státní fond na podporu a rozvoj kinematografie. Je to nejvyšší částka, jakou kdy Fond na film přispěl. Producentem je společnost Negativ, která má v tuto chvíli už i zahraničního - německého - koproducenta. Nyní hledá režisér představitele hlavních rolí.

"Rád bych objevil neokoukané tváře, ale vzhledem k náročnosti na herecké schopnosti to nemohou být neherci," říká Najbrt, který by měl spustit první klapku v únoru příštího roku. Vzhledem k tomu, že film obsáhne všechna čtyři roční období, potrvá natáčení dlouho, takže premiéra filmu je plánována až na 28. únor 2009.