Hlavní obsah

Dešti v Hradci neporučili, uhranuly je ale Trójanky

Právo, Jiří P. Kříž

Na festivalu Divadlo evropských regionů si mysleli, že nic nepřekoná Requiem divadla z Tel Avivu. Jenomže v pondělí se do Hradce sneslo zjevení: Euripidovy Trójanky režisérky Sereny Sinigagliové souboru A.T.I.R. z Milána.

Článek

Je předčasné hodnotit - festival skončí až 30. června. Průběh napovídá, že třinácté Regiony trápí sice prudké večerní lijáky, jinak je ale programová skladba precízní, možná nejlepší v historii.

Těžké to mají soubory Open Air programu, vystupují většinou pod širákem. Vyřešilo to jen ostravské Bílé divadlo, které Klátily hraje zcela bez oděvu. Ne poprvé: Inscenace Ty, který lyžuješ, na motivy knížky Martina Velíška způsobila skandál v Plzni...

Milánské Trójanky se staly přívalem poezie na téma osudů žen poražených trójských hrdinů. Dokonalá choreografie zběsilosti války, jedinečná scénografie lidí v prachu potupy, někdy doslova nahých. Herci milánského souboru hráli na doraz. Příběh prožívali tak intenzívně, že v nekonečném aplausu představitelky ponižovaných plakaly. Mnozí diváci s nimi. Ani špetka sentimentality, jen rozmáchlá exprese, apel k odsunutí bojovného hrdinství do Homérových a Euripidových časů. A do jejich mýtů.

V záplavě zahraničních souborů se neztrácejí domácí scény. Zaznamenali jsme výrazný úspěch Husy na Provázku s Morávkovou Baladou pro banditu, a také Slováckého divadla s Pitínského Divou Bárou aneb Viktorko! Karlo!! Báro!!! - holdu Boženě Němcové, Jaroslavu Seifertovi, Evě Tálské, Alfredu Radokovi. Velký zájem je také o inscenace Draku (Tajný deník Adriana Molea, Carmen) a Klicperova divadla (Čert a Káča, Ten třetí, Macbeth).

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám