Hlavní obsah

Labuda a Polívka na zájezdu

Právo, Věra Míšková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V druhém celovečerním filmu Roming se režisér Jiří Vejdělek po divácky úspěšných Účastnících zájezdu vydal znovu na cestu. V cikánské komediální road movie scenáristy Marka Epsteina ho přitom zajímala touha po svobodě a volnosti, nikoli problematika romské minority.

Článek

Roman (Marián Labuda) a Stano (Bolek Polívka) jsou hodně dávní kamarádi. Stano byl před léty nejspíš i u toho, když Roman zaslíbil svého synka malé romské holčičce, respektive jejímu otci. Od toho teď přichází dopis, že nastal čas dohodu naplnit. Jenže chlapec Jura vyrostl ve studenta vysoké školy, který se svým původem nehodlá mít společného víc než tmavé vlasy a oči a kterého zlobí i to, že otec mezi sousedy na romském sídlišti tají, že jako jediný platí elektřinu.

O tom, že by se měl oženit s dívkou z daleké vesnice, nechce ani slyšet. Nechce se na ni jet ani podívat, ale okamžikem, kdy do dveří paneláku vstoupí Stano, dostane dění rychlý spád. Stano je sice - řečeno s Jurou - "asi takový Rom jako já indián", ale je to muž svobodomyslný, podnikavý a nade vše výřečný, přičemž jeho slovník rozhodně nepatří do televizního vysílání pro školy.

Cesta je cíl

A tak tedy jedou na korbě starého kodrcavého náklaďáku krajinou za nevěstou, ale jako již tolikrát v umění - cesta sama je cíl. Cestou se dostávají do bizarních situací, kde potkávají pestrou škálu lidí, cestou píše Roman svůj velký epos, jaký prý mají všechny národy a měli by ho mít i Romové, cestou začne Jura chápat, že kořeny se nepřetrhávají snadno a Stano se přesvědčí, že k upečení chutné slepice jen dobrá vůle nestačí.

Epstein a Vejdělek vedou vyprávění ve dvou liniích - komediální, místy groteskní zábavnou road movie prokládají poetickým příběhem Romanova eposu o cikánském králi Somálim, který tajil, že nekrade, byl za to vyobcován a vydal se na cestu za symbolickým ztraceným ptáčkem. Linie eposu sice vtipně začne, ale postupně poněkud nudí. Obě sice mají společné zejména ono putování, náladou si ale spíš protiřečí a jejich prolnutí působí poněkud násilně.

To je také nejpodstatnější slabina filmu, který jinak stojí velmi pevně především na výkonech Labudy a Polívky, jejichž herecký potenciál dokázal Vejdělek využít do mrtě, oni se mu plně odevzdali a už kvůli nim stojí za to Roming vidět.

Velký herecký duet

Labuda je dojemný v emotivně působivé zdrženlivosti vůči vlastnímu původu a tradicím na jedné straně a odrodilství na straně druhé. Polívka září v báječně vtipné kreaci tuláka tělem i duší, fanfaróna, kterého žádná prohra neodradí od nových kousků jeho nápadité podnikavosti. Vítězslav Holub v roli Jury zůstal samozřejmě v jejich stínu, ale vlastně to ani nevadí.

Labuda a Polívka jsou tu tak jako tak hlavním lákadlem, zabaleným do atmosféry putování, zpěvů a tanců, atmosféry, která možná chvílemi připomene Kusturicovy filmy, pak zase Cikáni jdou do nebe - ale opravdu jen připomene. Působivé spontánnosti většinou nedosahuje a nepomůže tomu ani výborná hudba Vojty Lavičky. Snad je to i tou přívětivě domáckou českou krajinou, že volání dálek a nezkrotnost ducha je cítit víc z hereckých výkonů než ze sebepečlivějí komponovaných, ale nepříliš originálních (poletování prádla na šňůře) záběrů kameramana Jakuba Šimůnka.

Roming, ČR 2007 Režie: Jiří Vejdělek, scénář: Marek Epstein, hrají: Marián Labuda, Bolek Polívka, Vítězslav Holub a další.

Reklama

Výběr článků

Načítám