Jaký je rozdíl mezi Účastníky zájezdu a účastníky Romingu?

Hrdinové Účastníků zájezdu vyrážejí na dovolenou, kterou jim někdo organizuje. V Romingu se tři frajeři vydávají na velice neorganizovaný výlet za svobodou, do kterého si nenechají od nikoho mluvit, natož pak od prsaté blondýny, jejíž obvod hrudníku několikanásobně převyšuje její IQ. Účastníci se řítí celkem pohodlným autobusem po dálnici. V Romingu se dva nerozluční kamarádi - Roman (Marián Labuda) a Stano (Bolek Polívka) - šinou náklaďáčkem po okreskách průměrnou rychlostí deset kilometrů denně.

Jejich roztřesená tatrovka funguje spíš jako ortopedický masážní stroj na srovnání kostí než jako dopravní prostředek. Místo hotelu spí pod hvězdnou oblohou. Místo kufrů mají jen deku a láhev dobré kořaličky.

Co mají naopak s Účastníky zájezdu společného?

Cestu, na které zažijí spoustu karambolů a legračních věcí. Ale nakonec potkají hlavně sami sebe. Chtěl bych, aby podobnou cestu a setkání zažili i diváci, kteří přijdou na Roming do kina.

Co je to vlastně Roming?

Slovní hříčka, složenina slov Rom a ing. Pan Labuda hraje takového povedeného Roma, který sice jako jediný široko daleko platí elektřinu, ale moc nesvítí, aby se nelišil od svých sousedů. Je velmi pyšný na syna, z něhož bude možná první inženýr na romském sídlišti. To slovo řečené v angličtině znamená zároveň putování, což je téma filmu. A ještě ten syn, kterého hraje Víťa Holub, řeší během cesty po telefonu do zahraničí milostné peripetie se svou dívkou.

Nakolik je důležité, že se film odehrává právě mezi Romy?

Není to žádná sociální sonda. Na tu bych si netroufl. Většina těch historek by se mohla stát komukoliv z nás. Jen bychom u toho ještě nedokázali zpívat a tančit čardáš. Takže by to nebylo tak veselé a divoké. V Účastnících jedeme na dovolenou my, tady Romové, a my postupem cesty zjišťujeme, že řeší podobné věci, jen trošku jinak.

Věřím, že to pro diváky bude zajímavé nahlédnutí do jiného světa, ale zároveň uvidí, že ty světy nejsou tak daleko od sebe. Rozhodně ale nejde o řešení romské problematiky, je to komedie, v níž především vyprávíme příběh hlavních postav.

Jak své filmy obsazujete?

Máte v nich slavné herce, méně známé, ale zejména v Romingu také hodně komparsistů. V Účastnících zájezdu jsem měl vyhlášená jména a vedle nich velmi talentované herce, které jsem chtěl tak trochu objevit pro český film ve větší míře, než v jaké byli dosud známí. Mám radost, že mnozí už mají od té doby další pěkné role - třeba Martin Pechlát ve Vratných lahvích.

V Romingu mi vedle pánů Polívky a Labudy dělalo radost ještě několik slavných herců, například Vladimír Javorský si vystřihl dokonce pětiroli. Naopak řadu postav jsem obsadil naturščiky. Dělali jsme velký casting u nás a pro některé představitele jsme jeli až do Rumunska.

Jaká byla spolupráce s Mariánem Labudou a Bolkem Polívkou? Dával jste jim volnost, nebo jste se přesně držel scénáře?

Obsazuji herce proto, abych co nejvíc využil jejich potenciál, a když přijdou s nápadem, který je pro film přínosný, byl bych hloupý, kdybych ho nevyužil. Když jsem Roming poprvé četl, říkal jsem Marku Epsteinovi, že si ho představuji jako film o svobodě, radosti ze života a o živlech - voda, oheň, vítr....

K tomu jsem obsadil dva herecké živly, od nichž jsem hlavně chtěl, aby hrály na plný plyn. Určitě jsem je v nápadech nebrzdil.

Neměl jste určitý ostych, když jste po nich chtěl fyzicky náročné kousky?

Ostych ne, bylo to spíš zábavné, ale jen do chvíle, kdy přišli na jednoduchou fintu. Vždycky některý z nich řekl: "Já úplně přesně nerozumím, jak byste to chtěl, pane režisére: ukažte nám to." Musel jsem jim fyzické výkony předehrávat a to už moc legrace nebyla.

Jak se po úspěchu Účastníků cítíte před premiérou druhého filmu?

Kdo se bojí, nesmí do lesa. Úspěch Účastníků překonal veškerá očekávání, a já jsem pak zvolil krásnou látku, před kterou mě varovali. Prý že na Romy se do kina nechodí. Zatím jsou ale reakce diváků, kteří Roming na soukromých projekcích viděli, velmi podobné reakcím na Účastníky zájezdu. Oba filmy jsou totiž hlavně o legraci, dojetí a o lidských příbězích.