Hlavní obsah

O matce, dceři a ztracené vlasti

Právo, Radmila Hrdinová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Iva Klestilová (1964) patří dnes k předním domácím dramatickým autorům. Její hra Má vlast získala prestižní titul "hra roku 2006". Poněkud ve stínu tohoto úspěchu se ocitl její další text Usměj se, mami, napsaný pro herečku Lubu Skořepovou a uváděný v pražském Divadle U Valšů.

Článek

Příběh Věry, která se "na stará kolena" vydává za dcerou do Ameriky, nese dvě, respektive tři velká témata: vztah matky a dcery, sílu přátelství udržovaného i přes oceán a konečně pro Klestilovou nezanedbatelné téma rozporuplně chápaného vlastenectví.

V inscenaci režiséra Pavla Šimáka září především Luba Skořepová v postavě Věry, obyčejné ženy vyznávající odvěké hodnoty rodinného života, které - nikoli bezbolestně - vnáší i do zmechanizovaného a citově strádajícího manželství své emancipované dcery (Martina Venigerová). Její Věra se v babylonu americké domácnosti pohybuje s urputností, humorem i bezbranným neporozuměním.

Tóny dojemné trucovité hořkosti z pocitu zrady obdařuje Libuše Švormová postavu přítelkyně Marušky, roli "virtuálního" manžela Marka, komunikujícího s manželkou i synem (Oliver Šteindler nebo Albert Hospodářský) jen skrze obrazovku, vytvořil Jan Budař s přesvědčivou kolísavostí mezi skutečným citem a odcizením vůči vzdálené rodině. Dobře použitá je i nesentimentální hudba Jiřího Schmitzera.

Usměj se, mami, je hra křehká, která na ploše hodinového představení pobaví i dovede k zamyšlení. Nejbližší repríza se koná v Divadle U Valšů již tuto středu 16. května od 16 hodin, další 29. května od 19.30 hodin.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám