Základní nedorozumění filmu tkví v žánrovém označení komedie. Předloha Barbary Nesvadbové je kalendářovou zpovědí nezralé mladé ženy, jež marně hledá vztah s mužem, zpovědí pepřenou sexuálními pikanteriemi a dušenou absencí nadhledu.

To samo o sobě není dobrý základ pro komedii. Film přesto sleduje téměř doslovně vztah hlavní hrdinky Karoliny (Danica Jurčová) s bohatým a nesnesitelně sebestředným Alexem (Karel Roden), který jí pod zástěrkou tajemnosti stále uniká a ona jen dupe půvabnou nožkou a volá: chci tě!

Proč je on takový, jaký je, sděluje se publiku prostřednictvím pseudoinformací o traumatizujícím dětství, což by ještě nebylo tak zlé jako to, že z plátna padají věty, které jsou i v knize vyumělkované po způsobu kalendářových příběhů. Vysloveny ve filmu však působí ještě trapněji. "To není prohra, to je život... Mám tě rád, ale nemohu tě milovat."

Tak a podobně promlouvá Alex a Karolina, novinářka, studentka a lektorka nonverbální komunikace za ním, jeho "moudry" a sexem plným jejích modřin běhá jako pejsek, aby se posléze rozhodla: teď to zase já natřu chlapům.

Některé scény jako ze seriálu

Nenatře jim nic, jen pak v jednotlivých historkách tu vleze, jindy nevleze do postele, případně do chlíva s několika mužskými karikaturami. Scénka s vdovcem (Miroslav Etzler), eskapáda s ministrem (Marek Vašut) či příhoda s farmářem (Tomáš Matonoha) přitom působí jako díly spotřebního televizního seriálu, které přijdou, aby vzápětí vyšuměly k trvalému zapomenutí.

Zároveň s Karolininým rozhodnutím stát se bestií se žánr laciného melodramatu, podbarvený ještě jejím komentářem, který bez špetky třeba úlevné sebeironie opakuje a rozmělňuje to, co se odehrává na plátně, mění tu na crazy, pak zase na parodii. Což je matoucí, pohříchu však nikoli vtipné, pokud nepovažujeme za legraci například paví péra připevněná na zadnici poskakujícího ministra.

Bestiáři nelze upřít hezké lidi a krásná prostředí. Slovenská herečka Danica Jurčová vypadá v každé situaci jako modelka, její herecký projev je však značně nevýrazný, oslabený ještě českým dabingem, který je znát, a omezuje se zejména na neustálý údiv nad tím, jak jsou ti chlapi nemožní.

Její partneři jsou přitom představováni současnou hereckou špičkou, navíc vesměs muži velmi pohlednými. Žádný z nich však neměl příležitost své herectví příliš projevit. Nejvíc prostoru má Karel Roden a nakonec jen díky jeho civilnímu a klidnému projevu je Alex alespoň do určité míry uvěřitelný jako objekt Karolininy zoufalé touhy.

Marek Vašut, Miroslav Etzler, Tomáš Matonoha a Kryštof Hádek v roli zamilovaného studenta však nedostali do rukou nic než figurky, a podle toho s nimi také naložili. Jedinou skutečně životnou, normální postavou s logikou, zdravým rozumem i vtipem je Karolinina kamarádka Sabina, která je i díky hereckému podání Jitky Čvančarové příjemným oživením v každé scéně, v níž se objeví.;

Film působí staticky

Rovněž kameraman František A. Brabec je ve svém oboru mistrem, Prahu, Londýn, přímořské sídlo i český statek nasnímal jako krásné, lákavé pohlednice, ale o mnoho víc ani on dělat nemohl, takže film navzdory hojnému cestování působí značně staticky.

Když Irena Pavlásková vstoupila před léty Časem sluhů do kinematografie, vzbuzovala naděje, že v jejím emotivním, urputně zpytujícím pohledu na bytosti, které se hemží tímto světem, najde český film následovnici Věry Chytilové. V Bestiáři nyní tyto naděje určitě nenaplnila, spíš se ukázalo, že člověk svůj stín nepřekročí a tvůrce s jejím analytickým a kritickým potenciálem dobrou konzumní komedii nenatočí.

Bestiář - ČR 2007

Režie: Irena Pavlásková, scénář: Irena Pavlásková podle knihy Barbary Nesvadbové, kamera: F. A. Brabec, hrají: Danica Jurčová, Karel Roden, Marek Vašut, Tomáš Matonoha a další.