Hlavní soutěž je sice osou každého festivalu, ale přesto ve Varech nepatřila k nejvyhledávanějším sekcím. Výběr je totiž do značné míry limitován pravidly pro festival kategorie A, která stanoví, že do soutěže celovečerních hraných filmů mohou být zařazeny pouze ty, které se ještě nehrály na jiných festivalech. A nikdo nepochybuje o tom, že producenti usilují nejdřív o festivaly větší a přece jen významnější než jsou Karlovy Vary.

Letos se ovšem podařilo shromáždit mezi 16 soutěžními tituly několik takových, které by nejen velmi dobře obstály jinde, ale hlavně je uvidí i diváci v běžné distribuci. Vedle českého Pupenda a česko-slovenských Krutých radostí jsou už teď připraveny do kin nejméně čtyři filmy.

Corneauova konfrontace kultur

K favoritům soutěže patří například francouzský snímek Strach a chvění režiséra Alaina Corneaua, který vstupuje do kin již 17 července. Autobiografický příběh belgické spisovatelky, která prožila část dětství v Japonsku a okouzlena tehdejšími pocity se vrací do Tokia pracovat jako překladatelka v mamutí korporaci, je až překvapivě otevřenou konfrontací západní a japonské kultury.

Střet civilizací, který na vlastní kůži pocítí mladá dívka, ponižovaná a doslova psychicky týraná nadřízenými, je předkládán ze subjektivního pohledu, bez jakékoliv očekávané politické korektnosti vůči Japonsku. Této tragikomedii navíc vévodí vynikající herecký výkon francouzské herečky Sylvie Testudové, která se na festivalu představila ještě v dalších dvou filmech, německém soutěžním Vzpomínky mrtvého muže a francouzském Miluj svého otce, zařazeném do sekce Dny kritiků Variety.

Z festivalové soutěže do normálních kin

Do kin dále přijde americký Průserář (The Cooler) režiséra Waynea Kramara se skvělými hereckými výkony Williama H. Macyho a Aleca Baldwina. Pohádkově laděná tragikomedie je příběhem outsidera, který doslova kam šlápne, tráva neroste. A protože nadělal mimo jiné spoustu dluhů v kasinu, jeho majitel ho začne - jako formu splácení - využívat k tomu, aby nikdo příliš nevyhrál: na stůl, k němuž si Bernie stoupne, zcela určitě dopadne hráčská smůla.

Diváci se mohou těšit i na italské Okno naproti režiséra tureckého původu Ferzana Oztepeka. V Itálii získalo pět Donatellových Davidů, což jsou tamější nejprestižnější filmová ocenění. Velmi dobrý ohlas měl i na karlovarském festivalu. Vypráví paralelně příběh mladé ženy a starého muže, kteří se v důležitých okamžicích života musejí umět rozhodnout a podstatně tím změnit (nebo nezměnit) svůj příští osud.

O přízeň diváků v kinech bude od října usilovat také dánský film Starý, nový, půjčený a modrý režisérky Natashy Arthyové, svérázná love story, která s citem a humorem předkládá mozaiku vztahů a životních postojů několika ústředních hrdinů

Tolik o filmech již koupených, ale není zdaleka vyloučeno, že ohlas dalších - například sympatického norského snímku Kámoš (Buddy), který sklidil doslova bouřlivý potlesk diváků bude distributory inspirovat.

:.Tipy Novinek
Fotogalerie z festivalu
Festivalový deníček Tomáše Baldýnského

Předpremiéry a filmy z jiných festivalů

Tradičním lákadlem jsou sekce Horizonty a filmy, uvedené a oceněné na jiných festivalech. Letos Karlovy Vary představily s větším či menším předstihem několik skutečných lahůdek jako Hodiny (premiéra 31. července) Stephena Daldryho, oceněné na Berlinale i na Oscarech, kde byla Nicole Kidmanová odměněna zlatou soškou za nejlepší ženský herecký výkon.

Ohromný ohlas měla německá retro tragikomedie Good bye, Lenin!, která přijde do kin 6. listopadu. Festivaloví diváci viděli s předstihem nový film Francoise Ozona Bazén, dále Adaptaci Spikea Jonzeho, kriminální thriller z hráčského prostředí Chladnokrevně Jamese Foleyho, Špínu Londýna Stephena Frearse, novinku Larse von Triera Dogville a řadu dalších filmů.