Každý návrh se představuje nákresem, vizualizací a modelem, přičemž největší prostor má vítězný tým architekta českého původu Jana Kaplického a jeho londýnského studia Future Systems. Ukazuje například i model Letné s navrhovanou budovou knihovny.

Objekt inspirovaný tvarem podmořských živočichů, ale i zvětralých skal a barokními křivkami Prahy vzbudil diskusi mezi odborníky a jako vůbec první organická architektura v Česku okamžitě zaujal i laickou veřejnost. Její neobvyklý vnější vzhled se líbí i nelíbí, ale kritizován byl hlavně kvůli umístění na Letenské pláni a výšce 48 metrů - vyčítá se mu zásah do horizontu města. V tomto ohledu však památkáři soutěž téměř neomezili - a tak jsou mezi návrhy k vidění i vyšší budovy. Působí dominantněji, a některé vůči svému okolí i agresívně.

Historie vše prověří

"Teprve historie ukáže, jestli jsme uspěli," řekl k probíhající diskusi Jan Kaplický, když na vernisáži představoval své mladé spolupracovníky. "Kolem knihovny je plno křiku, ale to v Praze bylo vždy. Jistě i v době, kdy se stavěl chrám svatého Mikuláše. Ten také nemá rovnou střechu," dodal ironicky.

Při zahájení padla ze strany pořadatelů i slova "úspěch se v Čechách neodpouští," protože jen krátce předtím oznámila Česká komora architektů, že požádala Mezinárodní svaz architektů UIA o prošetření regulérnosti soutěže.

Porota, na jejíž činnost dohlížel zástupce svazu, totiž po prvním kole rozhodla, že nebude trvat na tom, aby národní konzervační fond byl umístěn v nadzemních podlažích. Komora na to poukazovala už dříve, protože její vlastní stanovy změnu podmínek soutěží neumožňují, ale ředitel soutěžní sekce UIA Wolfgang Tochterman potvrdil, že porotci postupovali v souladu se stanovami mezinárodního svazu.

"Volal jsem do Paříže, ale o žádosti ČKA ještě nevědí. Ujišťuji opět, že nikdo nic neporušil. Doporučuji kritikům, aby si přečetli stanovy UIA a článek 12.1 soutěžního zadání," řekl místopředseda poroty architekt Petr Bílek, který byl v devadesátých letech předsedou ČKA.