Cenu za nejlepší režii získal izraelský snímek Hřbitovní klub, v němž Tali Šemeš vypráví nejen o známém židovském hřbitově, ale i o starých lidech a jejich velkých malých příbězích. Nikoho ani nepřekvapilo, že zvláštní cenu za film, který výjimečným způsobem přispívá k ochraně lidských práv, získal letos snímek Lekce běloruštiny. Polský režisér Mirosław Dembiński v něm za pomoci rozhovorů s mladými Bělorusy dokumentuje současnou situaci v totalitním Bělorusku.

V zákulisí se nicméně povídalo ještě o jiných filmech. Například o naprosto mimořádném čínském snímku Hlasujte pro mě Weijun Chena. Jeho až groteskní metafora sleduje experiment ve třídě devítiletých dětí, v němž si školáci poprvé volí jakéhosi předsedu třídy. Ve vlastních volbách, kterým nechyběla ani volební kampaň. Na mikrosvětu bezelstně otevřených dětí, do něhož zasahují jejich rodiče, film sleduje, jak obtížně se v Číně může prosadit demokracie a jak stereotypně zdejší společnost uvažuje.

Vedle přehlídky sociálních jihoamerických filmů a britských hraných dokumentů "dramadoc" zaujalo i velmi citlivé svědectví z Čečenska Tři kamarádi Masji Novikové. Poslední přeživší člen někdejší chlapecké kamarádské kompanie vzpomíná nad dochovanými záběry čečenského konfliktu, které natáčel jeden z nich, na své zabité druhy.

Festival se nyní přesouvá do regionů.