Hlavní obsah

Pražská divadla chtějí transparentnější rozdělování peněz

Právo, Karolina Kudynová
PRAHA

Zástupci některých pražských divadel, např. Jan Hrušínský či Janek Ledecký, jsou nespokojeni se systémem rozdělování grantů z prostředků Magistrátu hl.m. Prahy a považují ho za příliš subjektivní. V úterý v Praze jako požadovali větší průhlednost a objektivní kriteria rozdělování grantů.

Článek

Výrazné osobnosti české kulturní scény, jako Jan Hrušínský, Radoslav Brzobohatý nebo Janek Ledecký a další zástupci šesti pražských divadel  na společné tiskové konferenci oznámili, že stávající systém rozdělování grantů umožňuje přidělování nepřiměřeně vysokých dotací na základě osobních vztahů a subjektivních dojmů několika jedinců, kteří se podle nich do grantové komise dostali na základě doporučení takzvané Iniciativy umělců, jejímž představitelem je ředitel Činoherního klubu Vladimír Procházka.

"Nepřekvapuje, že odborníci, kteří byli panem Procházkou do grantové komise doporučeni, pošlou na jeho účet 68 miliónů korun. Nezpochybňuji, že Činoherní klub má dobré umělecké výsledky, kvalitní herce a režiséry, stejně jako je má Divadlo na Jezerce. Činoherní klub dostal 68 miliónů a má divadlo na nejlukrativnějším místě v Praze, podobný repertoár a podobný příjem ze vstupného jak Divadlo na Jezerce a podobnou kapacitu sálu," řekl Hrušínský. Přesto divadlo skončilo s dluhem.

Režiséry divadel také překvapuje, že někteří členové grantové komise představení divadla, o němž mají rozhodovat, nikdy nenavštívili. "Odborníci v komisi si nedali tu práci a nepřišli se podívat: Divadlem za poslední dva roky prošlo 90 tisíc diváků a bylo to arogantním způsobem přehlédnuto," řekl Hrušínský.

Někdo milióny, někdo 350 000

"Divadlo na Jezerce, které dává práci 90 lidem, z nichž mnozí patří v české kultuře k nejlepším, je na základě doporučení pana Justa a dalších odborníků dosazených panem Procházkou ohodnoceno částkou ve výši 350 tisíc korun a přesto v dluzích neskončilo. Naopak z pouhého příjmu na vstupném při průměrně stejné výši vstupenky odvedlo na daních jeden milión korun. Mnozí příjemci neuvěřitelných dotací získávají desítky miliónů korun a na daních nevrací nic, protože končí ve ztrátě," řekl novinářům Hrušínský.

"Hry na rozdělování se nechci zúčastnit, chci, aby pravidla bylo rovná pro všechny, tudíž je nemohu vytvářet sám. Je lidské, že člověk prosazuje to, co je mu blízké, proto by se mělo více hledět na hospodaření divadla a jeho návštěvnost," dodal Hrušínský.

Radní uznává potřebu nového systému

Radní pro kulturu Milan Richter pozval všechny významné představitele pražské kultury, ředitele divadel, zástupce grantové komise, ředitele příspěvkových organizací, žadatele i držitele grantů. Pozvaní byli i ředitel divadla Kalich Janek Ledecký, ředitel divadla Na Jezerce Jan Hrušínský, ředitel stejnojmenného divadla Radek Brzobohatý a Petr Kratochvíl z Ta Fantastiky, kteří granty neobdrželi.

Radní v rezidenci pražského primátora před téměř stovkou pražských zástupců kulturní obce řekl, že ani on se stávajícím systémem rozdělování grantů není spokojený, například proto, že ze z více než 180 miliónů letos putovalo pro mladé umělce jen 90 tisíc a minimum prostředků dostaly i nové projekty.

"Nejsem s výsledkem spokojen a nevnímám ho jako spravedlivý, mluvil jsem o tom se zastupiteli a brzy svolám workshop, který by měl kritéria objektivizovat a zabránil by stávající nerovnováze v rozdělování peněz," řekl Richter.

Na dotaz Práva jaký existující model rozdělování grantů považuje za transparentní, zpěvák, herec a ředitel divadla Kalich Janek Ledecký řekl: "Například model existující v některých Evropských státech kdy je plošně podpora na jeden lístek, bych považoval za spravedlivější.

Na peníze ze státních prostředků mají nárok divadla, která během alespoň tří let prokázala, že dobře hospodaří a že je o ně mezi diváky zájem. Samozřejmě, že nové akce, nebo některé festivaly by bez podpory nepřežily, nežádáme ani víc peněz, jen to, aby byl systém spravedlivější," řekl Ledecký.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám