Postavička loni oslavila padesátiny a v pražském Letohrádku Portheimka na Smíchově byla otevřena Výstava Večerníčků, aneb Krtek slaví 50. Přišel i "otec" pohádkového Krtečka Zdeněk Miler, kterému Země pohádek, mimo díků za všechny děti, upekla dort s padesáti svíčkami.   

Krtek žije dál i prostřednictvím webu YouTube. Tam je dnes několik epizod Krtkových dobrodružství, které si už pustily desítky tisíc lidí, kteří neváhají napsat pár slov nebo i vět pochvaly, nebo přidat nějakou osobní vzpomínku.

U rozhodnutí mnohých, kteří svůj oblíbený díl vystavili, byla nostalgie. "Pamatuji se na Krtka, když jsem byl dítě. V Holandsku tehdy byly jen dva kanály, tak jsme se na odpolední pořady pro děti dívali v německé televizi," řekl Holanďan Jerry Veneman, kterému je dnes 35.

Poprvé už v roce 1957

První díl Krtkových dobrodružství šel do kin v roce 1957 a od té doby jich Miller (narozen 1921) natočil 49. K celosvětové oblibě seriálu pomáhá kromě nápadu, výtvarného řešení nebo charakteru postav i to, že kromě prvního dílu v něm postavičky nemluví.

Američanka Julie z Kalifornie, která studuje výtvarné umění na vysoké škole, objevila jako dítě Krtka ve své místní knihovně, kam chodívala s mladším bratrem. "Milovali jsme to," řekla, "Milovali jsme tu hudbu, kresby a hlavně, že jsme se u toho mohli pořádně zasmát."

Dnešní obchodní ředitel britského nakladatelství Friday Project Scott Pack řekl, že je mu sice 36 let, ale pamatuje si přesně, jak se jako pětiletý díval na Krtka v britské televizi. "Myslím, že mě přitahovalo to, jak se vždycky snažil pomoci druhým, ale také si pamatuji, že mě velmi rozrušilo, když plakal - a on plakal často. Přes toto 'trauma' jsem si na něj uchoval vřelé vzpomínky."

Japonci jsou do Krtka blázni

Všichni tři si Krtka zapamatovali, nesli ho v sobě, ale pochybovali, že se jim ještě podaří se na nějaký díl podívat. "Asi tak před pěti lety jsme se s bratrem rozhodli prohledat internet, jestli něco o Krtkovi nenajdeme," svěřila se Julie. Narazila ovšem stejně jako ostatní příznivci ve světě na problém. Do angličtiny se jeho jméno samozřejmě překládá, a to jako The Mole. A to je příliš obecné slovo na to, aby prohledávač dokázal "přihrát" ty správné stránky. "Jediné, co jsme měli, bylo "Mole in Town", což byl náš oblíbený díl," řekla Julie. Na "zlatou žílu" narazila nečekaně na stránce, která byla napsána v jazyce, kterému vůbec nerozuměla: "Ale poznala jsem, že můj 'Mole' se jmenuje Krtek!"

Jerrymu pomohla škola: "Před několika lety jsem studoval na výtvarné akademii a měli jsme exkurzi do Prahy. Na jedné z návštěv jsme zašli do studií, která Krtka vyráběla." A tam, v Krátkém filmu Praha uviděl Holanďan najednou a bez přípravy svého dětského hrdinu.

Scott se nedávno svěřil na svém osobním blogu, jakou měl radost, když objevil sadu DVD s Krtkem na japonském webu http://www.ecrater.com. V 90. letech byl sice v Praze a koupil dětem plyšového Krtečka, ale nahrávky seriálu neobjevil. I Scott tehdy narazil na problém: on nevěděl, že se The Mole česky jmenuje Krtek a jeho čeští známí zase nevěděli, co to ten The Mole vlastně má být. Pak čirou náhodou a tak trochu z nudy brouzdal po webu a objevil japonského obchodníka, který měl celou sadu Krtkových dobrodružství. "Nemohl jsem odolat a okamžitě jsem to objednal," přiznal se.

Jeden z českých diplomatů, kteří působili v Japonsku, řekl, že "Japonci jsou schopni za cokoli kolem Krtka utrhat ruce". Podle něj je poptávka tak vysoká, že obchodní úspěch čehokoli spojeného s touto postavičkou je v Japonsku dopředu zaručen. Ostatně v říši vycházejícího slunce má Krtek vlastní internetové stránky http://www.krtek.jp.

Popularitu Krtka na YouTube dokazují počty lidí, kteří si ho pustili, přidělené hvězdičky i komentáře. Je však zároveň kontroverzní s ohledem na autorská práva. YouTube je jedním z webů, který právě před držitele práv klade nové dilema. Mají kategoricky trvat na svém a přimět YouTube, aby jejich pořady odstranila, nebo mají využít toho, co jim YouTube a věrní fanoušci nabídli a co je v obchodu nejcennější - celosvětovou reklamu s nulovými náklady a podpořenou tím nejdůležitějším: spokojenými zákazníky?

Ten první postoj je logický a vychází ze zákonů, ale podle amerického experta Jeffa Jarvise se musejí držitelé práv urychleně zamyslet nad novou realitou. "Mladí lidé dnes objevují nové pořady právě na YouTube," řekl v souvislosti s případem, kdy společnost Viacom nechala z YouTube odstranit veškerý svůj materiál. Podle něj udělala zásadní chybu: "Teď se o jejich pořadech nikdo nedozví."

Julie, Jerry a Scott se přesvědčili, že Krtek "zabírá" i dnes, přesně půl století poté, co se na filmovém plátně zrodil. Scott se nemohl dočkat, až nově nakoupená DVD pustí rodině. "Moje partnerka je výtvarná umělkyně a zaujaly ji ilustrace a design pořadů. Naše děti, kterým je pět a osm, se prostě mohou potrhat smíchy," vyprávěl Scott.

"Já myslím, že Krtek má moderním dětem co dát. V kontrastu se všemi těmi pixarovskými animacemi, které se staly jakýmsi standardem, nabízí Krtek mnohem jednodušší a lepší způsob vyprávění příběhu. Děti reagují na abstraktní pojetí kreseb. Je to blíže tomu, jak samy věci chápou," soudí Jerry. "Myslím si prostě, že v dnešním rychle se měnícím světě je spousta lidí ráda, když najde malý poklad, jakou jsou tyto filmy," je přesvědčena Julie. "Každý si tam nejspíš najde něco ze sebe."