V osmi hlavních kategoriích o vítězích nerozhodovala porota, nýbrž tzv. Akademie složená z odborníků - kurátorů, novinářů a teoretiků - kteří se designem dlouhodobě zabývají.

"Tato cena je pro mě výjimečná. Chápu ji jako ocenění mé dlouholeté práce a jsem rád, že se design i díky této události dostane ještě víc do povědomí naší společnosti a průmyslu. A že bude mít blahodárný vliv na kultivaci naší společnosti," řekl Právu architekt, designér a bývalý rektor VŠUP Jiří Pelcl. Na dotaz, proč si myslí, že dostal nejvíce hlasů, kulantně odpověděl: "To nevím. Že bych byl třikrát sympatický? To někdy nejsem. Asi se jim má práce zdá rozumná."

Síň slávy pro "pana ETU"

Držitel již Národní ceny za design 2006 za stejnojmenný soubor skla, na slavnostním večeru také slíbil, že převezme štafetu po šperkaři Zdeňku Vackovi a pro nadcházející ročník vytvoří cenu. Letos se udělovala mechanická brož ve tvaru květiny, do které lze zasunout parfém.

Do síně slávy byl zařazen Stanislav Lachman (85) za celoživotní dílo a přínos v oblasti českého průmyslového designu. "Je to pro mě veliká čest. Ale musím se o ni podělit se všemi spolupracovníky. Nejsem jen výtvarník, který dělal solitér," dojatě uvedl muž, kterému ve stoje aplaudoval celý sál. Jeho jméno je mimo obor takřka neznámé, zato produkty, pod nimiž je podepsán, měla před pár lety skoro každá domácnost. Kdo by neznal klasický vysavač ETA 402 Jupiter nebo "schodkovitý" fén na vlasy? Lachman byl také průkopníkem v oblasti žehliček, jako první vymyslel hranatou, kosodélníkovou žehličku ETA 211.

"Mladý design má zelenou. Nechybí mu zázemí, vybavení, má počítačovou techniku a sponzory. Tak jeďte, makejte, dělejte!" vzkázal mladým tvůrcům  čerstvý člen síně slávy. Rozdíl oproti jeho začátkům je markantní. "Občas jsem se musel poprat s velkým nepochopením. Už při přistoupení designéra k jednání na podniku. Na začátku jsem v očích konstruktérů a obchoďáků viděl takovéto: No jo, výtvarníček. Co ten nám bude říkat! Je to určitě holkař, pije a je nespolehlivej, A já musel dokázal, že tomu tak není," dodal hbitě Lachman.

Sněhově bílá scéna i Dan Bárta

Dvořákova síň Rudolfina, "mekky" dobového designu, hrála všemi barvami, byť zpočátku převládala sněhově bílá a podium zahalovala obrovská nafukovací stěna. Ta se díky barevným reflektorů podle nálad neustále měnila. Večer moderoval herec a muzikant Roman Zach, hrál Agon Orchestra, s nímž vystoupily operní pěvkyně, ale i zpěvák Dan Bárta. Design je o charakteru a příběhu, i tak by se dal popsat slavnostní večer, který byl lahůdkou nejen vizuálně- hudební.

V kategorii nejlepší módní designér zabodoval Muset Fashion Design  (manželé Radana a Pavel Ivančicovi žijící v Londýně) za dvě kolekce: XXY a "příběh bot". Nejlepším grafickým designérem se stalo studio Side 2 za vytvoření logotypu České republiky. Akademie nejvíce oslovily módní fotografie Salima Issy a Štěpánky Stein a cena pro objev roku putovala Petru Koreckému za porcelánový čajový set Do tmy určený nevidomým. Nejlepším prodejcem roku je studio Qubus a výrobcem Sklárny Květná/sklářská huť Klára.

Výstava a propracovaný katalog

Současně k vyhlášeným cenám Czech Grand Design se od 27.2. do 4.3. bude konat výstava v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze. Vstup je zdarma a můžete si zde zakoupit velmi slušný katalog (průvodce českým designem) se všemi nominovanými. Více informací naleznete na www.czechgranddesign.cz .