Mediální agent Stuart Shepard (Colin Farrell) si image důležitého muže showbyznysu, jímž spíš touží být než skutečně je, pěstuje především pomocí italských obleků a mobilů: nejradši telefonuje ze dvou současně. Jenže jsou telefonáty, které se pro mobil, kontrolovaný manželkou, moc nehodí.

Stuart tedy jako již několikrát vstoupí do budky, aby si domluvil rande. Když v ní pak telefon nečekaně zazvoní, zvedne ho se stejně nutkavou zvědavostí s jakou ženy neminou jediné zrcadlo. Hlas, který ho osloví, sice zkraje neřekne co chce, ale jinak vše formuluje velmi přesně: pokud zavěsíš, zemřeš...

Cíl v telefonní budce

Scenárista Larry Cohen vymyslel dokonalou past. Umístil jednoho muže do malé prosklené místnosti na otevřeném prostranství a druhého, s dalekohledem připevněným na hlavni pušky, posadil za kdovíkteré ze stovky okolních oken. Nechal zabít jednoho kolemjdoucího a pak "přivolal" dav čumilů, televizní kamery, rozhlasové mikrofony a celou armádu po zuby ozbrojených policajtů v čele s kapitánem Rameyem.

Opravdu dokonalé - navzdory velkému a zdánlivě i mocnému publiku je divákovi stejně jako Stuartovi jasné, že pokud neuposlechne hlas volajícího, zavěsí a vyjde z budky, před zraky národa v přímém přenosu zemře. Buď puškou ostřelovače, nebo kteroukoliv z pušek policejních: vše nasvědčuje tomu, že právě on je vrah.

Režisér děl proměnlivé kvality

Jít bez předchozího povědomí na film Joela Schumachera (Volný pád, Klient, 8 mm, Batman a Robin) je tak trochu sázka do loterie. Uvedené tituly připomínají, že kvalita jeho děl je kolísavá jako počasí. Telefonní budka rozhodně patří do té vyšší kategorie a s výjimkou zbytečně, leč velmi americky moralistního a bohužel otevřeného konce, který může i vystrašit příslibem pokračování, se není čeho obávat.

Schumacher znovu potvrzuje, že patří mezi filmaře, pro které rozpočet a množství prostředí nejsou tím nejpodstatnějším. Látku, která by mohla odkazovat spíš k divadelnímu jevišti, natočil jako napínavý film, při jehož sledování si divák onu "chudost" ani neuvědomí.

Sevřený příběh vyzní do ztracena

Základní nápad, jímž je ona dokonalá past, rozvinul do dobře vystavěného příběhu a dokonce se zcela udržel na uzdě pokud jde o délku filmu: pouhých osmdesát minut je přesných.

Postavení kamer, střídání celků s detaily a tempo filmu jsou hlavními oporami jeho režie hned vedle hereckého výkonu Colina Farella. Ten logicky po celou dobu nesleze z plátna a využil tuto příležitost k celovečerní herecké etudě, jíž by těžko bylo co vytknout. Nemá (doslova) prostor pro rozmáchlá gesta, hraje každým obličejovým svalem včetně očních, proměna jeho postavy je uvěřitelná i působivá. Dobrým protihráčem je mu nejen hlas Kiefera Sutherlanda, ale i robustní intelekt Foresta Whitakera v roli (černošského) policejního kapitána.

Doporučovat odchod z kina před koncem je samozřejmě nesmysl. Nicméně ten, kdo by z Telefonní budky odešel, když bude mít poprvé pocit, že film skončil, může si říct, že viděl téměř stoprocentní film. Kdo zůstane do titulků, nejspíš hodně z těch procent ubere.

Telefonní budka, USA 2002, režie: Joel Schumacher, Scénář: Larry Cohen, Kamera: Matthew Libatique, Hrají: Colin Farrell, Kiefer Sutherland, Forest Whitaker, Radha Michellová, Katie Holmesová a další.