Festival, který začal ve středu, iniciovalo Dejvické divadlo, které představilo v Moskvě v listopadu své inscenace Teremin a Oblomov. Oleg Tabakov (1935) patří k legendám ruského divadla i filmu, u nás získal popularitu v roce 1968, kdy hostoval v pražském Činoherním klubu v roli Chlestakova v Kačerově inscenaci Revizora po boku Pavla Landovského jako Hejtmana.

"V době, kdy jsem k vám jezdil, zde vládla vysoká úroveň divadelního umění. Vzpomínám na inscenace režisérů Budského, Krejči, Radoka, Schorma a scénografů jako Svoboda nebo Vychodil, na vynikající herce jako byl Vlastík Brodský," vybavoval si své zážitky Tabakov, který ztvárnil stovky rolí a vychoval také několik generací výborných herců. "Byl bych rád, kdyby moji žáci měli vaši zemi rádi tak jako já," řekl Tabakov, který v době svých návštěv intenzivně vnímal paradoxy totalitního režimu a dovede o nich dodnes skvěle vyprávět.

Zároveň ale v sobě stále nese trauma ze srpnové okupace roku 1968. "Cítím vinu za to, že sovětské tanky vstoupily do Prahy a omlouvám se za to," řekl s velkou vážností. Vzápětí už ale opět žertoval: "Když u nás před pár lety hostovalo vaše Divadlo Na zábradlí, řekl jsem jim: co mohu udělat, abych tu vinu odčinil? Mohl bych vašim tankům otevřít Tverský bulvár! Ale oni nechtěli," usmíval se Tabakov.

Uvede Bernaharda, Manna, Gorkého

Inscenace her Thomase Bernharda, Thomase Manna, Aldo de Benedettiho, Maxima Gorkého a Leonida Andrejeva, které soubor uvede v Praze, tvoří podle Tabakova průřez repertoárem, jenž je velmi různorodý a představuje práci čtyř režisérů. "Sám nemám režisérský talent, ale dovedu odhadnout a ocenit talent jiných," řekl k tomu Tabakov, který ve svém divadle dává prostor mnoha talentovaným osobnostem.

V centru Tabakovovy pozornosti je herec. "Herec je klaun, je to svým způsobem velice neseriózní povolání, protože papouškuje slova jiných," říká pedagog, který vychovával herce pro své divadlo. "Učil jsem je tak, aby vyhovovali mé představě. Nezáleží totiž ani tak na tom, v jakém režimu divadlo hrajete, zda v socialismu či kapitalismu - ostatně mi není sympatický ani jeden z nich -, ale jde o to, aby herec byl skutečně dobrý a konkurenceschopný. Dobrá škola učí herce víc než jen profesi, věnuje se také jeho duši, aby byl inteligentním a vnímavým člověkem."

Na otázku, zda by nechtěl v Česku opět hrát nebo režírovat, odpověděl po chvilce váhání: "Kdyby o to Honza Kačer stál a kdybychom mohli dát dohromady starou partu výborných herců... Víte, existuje jedna dobrá francouzská hra o stařících, kteří nejsou nikomu potřební, možná to by byla moje parketa," usmíval se už opět herec, který ačkoli překročil sedmdesátku, je stále plný energie a stále okouzluje publikum - ať už na jevišti, z filmového plátna či jako rozený vtipný vypravěč a glosátor. Oleg Tabakov se jako herec představí v Praze zítra a v neděli v inscenacích Sublimace lásky a Na dně na jevišti Švandova divadla.