Hlavní obsah

Václav Havel převzal v New Yorku ceny Obie

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

NEW YORK

Na jevišti newyorského divadla Public Theater převzal v noci na dnešek dramatik a bývalý český prezident Václav Havel tři prestižní ceny Obie, které uděluje newyorský časopis The Village Voice za nejlepší dramatické počiny na scénách mimo klasická divadla na Broadwayi (takzvaných Off Broadway).

Článek

Obie Awards mu porota kritiků přisoudila v letech 1968, 1970 a 1984, ale kvůli komunistickému režimu v Československu je tehdy nemohl osobně převzít.

Poprvé cenu Obie získal v roce 1968 za Vyrozumění, ale cenu dostal do rukou až o 16 let později, kdy ji významný newyorský režisér a producent Joseph Papp propašoval do Československa. "Navštívil mě na Hrádečku a předal mi ji," řekl Havel.

V roce 1970 získal Obie za Ztíženou možnost soustředění a v roce 1984 za Vernisáž. Tyto ceny ovšem k tehdejšímu disidentovi ani pozdějšímu prezidentovi nedoputovaly.

Havel si ocenění vysoce váží. "Pro každého autora je to cena velmi prestižní," řekl. V Public Theatre byl v roce 1968, kdy rovnou z letiště přijel do divadla na zkoušku svého Vyrozumění. Ve Spojených státech tehdy strávil šest týdnů. "Pak jsem se až musel stát prezidentem, abych dostal zpátky pas a mohl zase do Ameriky," dodal.

Havel v obležení světových dramatiků

Ceremoniál před nabitým sálem se konal po diskusi čtyř uznávaných amerických dramatiků na téma Divadlo a občanství, kterou uspořádala newyorská Kolumbijská univerzita v rámci zimního semestru věnovaného Václavu Havlovi.

O odpovědnosti autora v současném světě si při ní vyměňovali názory herec, spisovatel a dramatik Wallace Shawn, dramatik a trojnásobný držitel Pulitzerovy ceny Edward Albee, dramatik a filmový a televizní scenárista Israel Horovitz a dramatička a herečka Anna Deavere Smithová. Při poděkování Havel uvedl, že se ve svých hrách nesnaží poučovat, ale formulovat či pokládat otázky. To je podle něho důležité poslání současné dramatické tvorby.

Večerem se zároveň završil první festival kompletního Havlova dramatického díla, který se v několika newyorských divadlech konal v minulých šesti týdnech. Festival svých her považuje Havel za "velmi pozoruhodnou věc". "Vím, že to není vůbec obvyklé, aby nějakému autorovi tady hráli naprosto všechno, co napsal," poznamenal.

Všech 18 inscenací nestihl, ale to, co viděl, bylo podle něho "velmi zajímavé". Zvláště ho zaujalo nastudování her Horský hotel a Spiklenci. "Obě nejsou moc známé a já sám je trochu odstrkuju do pozadí. A tady najednou jsem musel změnit názor.

O nové hře zatím mlčí

Spiklence, hru napsanou před třiceti lety v Čechách, brali, jak kdyby byla včera napsaná v Americe, a začali v ní spatřovat dnešní americké politické dění. Tak co si může autor víc přát, než aby hra byla chytřejší než on a vždy v nových souvislostech odkrývala nové významy," řekl.

O nové hře, na níž pracuje, nechtěl hovořit. "Samozřejmě bych ji rád dopsal, ale nemohu o ní mluvit a nikomu ji slíbit, dokud neexistuje," uvedl.

Havel je od konce října v New Yorku na pozvání Kolumbijské univerzity. "Hlavně jsem tu na pracovním pobytu, abych psal," zdůraznil. S manželkou Dagmar zůstane v New Yorku do konce roku. Od ledna pak bude podobně jako loni na jaře po dva měsíce hostem Kongresové knihovny ve Washingtonu.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám