Menzel, který stojí v čele souboru od ledna 2000, se sám rozhodl předat vedení souboru kolegovi: "Martin bude lepší a přísnější šéf než jsem já," zdůvodnil Menzel své rozhodnutí vzdát se funkce uměleckého šéfa. Podotkl, že do souboru přišel člověk, který ho bude vést lépe, a přiznal, že funkce pro něj byla zbytečným břemenem. I když to tak nevypadá, je prý šťastný.

Stropnický a Divadlo na Vinohradech

Stropnický se vrátil na divadelní prkna koncem minulého roku titulní postavou ve hře anglického dramatika Patricka Marbera Howard Katz, kterou vytvořil právě v inscenaci Divadla na Vinohradech. Tato scéna mu není neznámou pevninou, jako herec zde působil v letech 1986 - 90.

Po třech letech se stal velvyslancem v Portugalsku, později v Itálii. V roce 1998 byl ministrem kultury v úřednické vládě Josefa Tošovského. Diplomatem ve Vatikánu byl tři roky.

Převzetí šéfovské pozice vinohradského souboru potvrzuje, že to s návratem k divadlu myslí vážně. Jeho nástup do funkce potvrdil i ředitel vinohradského divadla Jindřich Gregorini: "I když je tato změna v mé kompetenci, projednal jsem ji s radním pro kulturu Igorem Němcem i příslušným odborem pražského magistrátu jako naším zřizovatelem," řekl Gregorini ČTK.

Menzelovo pojetí

Menzel před třemi lety zvítězil v konkurzu na uměleckého šéfa s koncepcí Vinohrad jakožto měšťanského divadla, jež by pěstovalo a kultivovalo herecký výraz i jevištní mluvu. Menzelova představa divadla životního optimismu, srozumitelného širokému publiku a místa předávání dobrých myšlenek, vedla ovšem v praxi spíše ke stagnaci vinohradské scény do podoby divadla převážně se zábavným repertoárem.

Nový šéf Stropnický zatím nechce o své koncepci hovořit, protože s ní hodlá v prvé řadě seznámit soubor. Nepovažuje za férové, aby se jeho názory na vedení divadla dozvídali vinohradští kolegové z médií. Jako šéf má Stropnický na své straně nepochybně znalost vinohradské problematiky i zkušenost diplomata. Zda probudí vinohradské divadlo ze stávající letargie, uvidí budoucnost.