Řekněte nám o vaší první kapele.

Moje první kapela byla Hippy Boys. Potom přišli Upsetters a pak Wailers.

Prý jste si zkonstruoval první basovou kytaru z popelníku a kusu dřeva...

Jo, udělal jsem si sám kytaru. Tou dobou jsem pracoval jako opravář kol a kovář, ale pak jsem se zaměřil na jinou práci, kterou miluju, a to je muzika. Zkonstruoval jsem kytaru (smích) a stal se architektem reggae.

Můžete říct více o první noci ve studiu s Lee Perrym a Bobem Marleym?

Moje první práce ve studiu byla ještě před Lee Perrym se skupinou, která si říkala The Uniques. Písničky Watch this Sound a Out of Love. Potom se ty nahrávky hodně šířily na Jamajce, v rádiu, v klubech, v jukeboxech. První nahrávání s Perrym byla velká zkušenost, on má cit pro hudbu a taky je to zpěvák a showman. Něco jsem se od něj naučil.

Je pravda, že Scratch chtěl Boba zastřelit, když vás přetáhnul do kapely?

No, řekl bych, že ty zprávy kolovaly. Byla tam žárlivost, ale nebylo to tak vážné.

Pamatujete si na Boba Marleyho jako veselého, nebo spíše depresivního člověka?

Život přináší různé změny, probíhá to v takových fázích, nálady se mění. Ztratili jsme Boba i mého bratra, ale musíme táhnout svou káru dál.

Posloucháte mladé reggae kapely, kteří používají více počítače?

Jo, poslechnu si to, když mám příležitost. Vždycky na turné dostanu pár cédéček od mladých kapel. Přijdou a řeknou: poslechni si tohle.

Můžete někoho doporučit?

Minulý rok jsme hráli s UB4O.

Znáte třeba Matysiahu Millera?

Neznám ho podle jména, ale možná jsem tu muziku slyšel.

Je to židovské reggae.

Tak to je v pohodě! Reggae je cool, miluju všechnu muziku. Je to univerzální jazyk, který přináší poselství o našich kořenech, kultuře a skutečnosti.

Myslíte, že mladí muzikanti v Evropě chápou to poselství?

Čím více to posloucháš, tím víc to k tobě přichází. Udělali jsme to jednoduché, pochopí to i malé dítě.

Proč s vámi nepřijel Lindo (původní klávesák Wailers)?

Je v Anglii, dává se dohromady, odpočívá s rodinou... Víte, bohužel trvalo 38 let, než jsem zjistil, že v byznysu nedostanete, co si zasloužíte, ale to, co si vyjednáte. Ze začátku jsme prostě milovali muziku a nevěděli nic o klauzulích. Oni věděli, že my to nevíme, a tak nad námi měli převahu. (Barrett nedávno prohrál soudní spor o práva na nahrávky The Wailers, podle smluv není autorem, pozn. aut).

Rita Marley má většinu práv na písničky. Jamajka je prý teď rozdělena na příznivce rodiny Marleyů a jejich odpůrce...

Dokud byl Bob naživu, všechno šlo hladce, pracovali jsme jako partneři - já, můj bratr a Bob. Ale po jeho smrti se to změnilo. Na reggae scéně vypukla studená válka. Lidi začali být nenasytní... všechna muzika, kterou hrajeme, je naše hudba. Oni říkají, že je to Bobova hudba, ne, je to naše hudba, Bob Marley and The Wailers - vytvořila ji skupina Wailers a já to aranžoval a produkoval. Ti lidé nás zneužívají. Chtějí nám právní cestou zakázat nahrávat naše vlastní věci.