Hlavní obsah

Tragédiím na přejezdech mají zabránit kamery

Právo, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Na železničních přejezdech zahynulo letos v Česku do konce října už 33 lidí, o devět víc než za stejné loňské období. Největší podíl na tom měla neukázněnost řidičů, kteří na přejezd vjíždějí, i když je na světelné signalizaci červená.

Foto: Archiv, Právo

Ilustrační foto

Článek

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) proto nyní oznámila, že na dalších třiceti nebezpečných přejezdech nainstaluje kamery. Investovat do toho SŽDC bude 40 milionů korun a ve vytipování těchto přejezdů spolupracovat s místními samosprávami i policií.

„Nejedná se o doplněk zabezpečení přejezdu, ale o preventivní nástroj, díky kterému budeme moci účinně bojovat s nebezpečnými řidiči. Ti, kteří dodržují pravidla, se postihu obávat nemusí. Skuteční piráti silnic však mohou v poměrně krátké době přijít o body a ztratit tak řidičský průkaz,“ říká generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Řidička uvízla na přejezdu na Vsetínsku, vlak smetl již prázdné auto

Krimi

Pokuty mají přitvrdit

Zatímco nyní hrozí řidiči za vjetí na přejezd přes zákaz pokuta ve správním řízení jen 2500 až 5000 korun a sedm trestných bodů, v návrhu nového bodového systému, který chystá ministerstvo dopravy (MD), je za tento přestupek bloková pokuta 5000 Kč, ve správním řízení 7000 až 25 tisíc Kč, a šest bodů.

Přitvrzení pokut je jistě namístě. Problémem ovšem je, že návrh nových bodů MD stále ještě nepředložilo ke schválení vládě a parlamentu. Účinnosti nové body tak mohou nabýt nejdříve v roce 2021.

Popeláře oslnilo na přejezdu slunce a uvízl. Neváhal a závory prorazil

Krimi

Dochází přitom i k tak tragickým nehodám, jakou byla letos 14. července v Černošicích nad Labem na přejezdu se světelnou signalizací srážka spěšného vlaku s osobním autem. Vlak vlekl vozidlo po kolejích 300 metrů. Dva dospělí a dvě děti, které byly v autě, srážku nepřežili. Viníkem této nehody byl podle Drážní inspekce řidič.

Účinnější prevencí by byly závory

„Kamera na přejezdu není bezpečnostním opatřením, které by motoristům ve vjezdu na přejezd při blížícím se vlaku skutečně zabránilo. Tlak by měl proto být na to, aby co nejvíce přejezdů bylo vybaveno závorami,“ řekl Právu mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Podle informací SŽDC bylo zabezpečení loni vylepšeno na 139 železničních přejezdech. Z celkem 7858 přejezdů mělo tak k 31. prosinci 2018 závory 1418. Naopak 3720 přejezdů bylo označeno pouze výstražným křížem a ty zbývající vybaveny světelnou signalizací.

Řidič nedbal výstrahy na přejezdu na Vyškovsku, manévr ho stál život

Krimi

Letos závory a světelná signalizace přibyly na celkem třinácti přejezdech. Není to mnoho, problém je ale ve finanční nákladnosti takového opatření.

Další z možností, jak zvyšovat bezpečnost, je rušení úrovňových křížení silnice se železnicí. SŽDC od roku 2003, kdy vznikla, do loňského prosince snížila počet přejezdů o 727. Rychlejšímu tempu brání administrativní složitost takového opatření a protesty obcí. Ty jako důvod, proč jsou proti, uvádějí výhledovou výstavbu obytné nebo průmyslové zóny, znemožnění přístupu k parcelám a dlouhé objízdné trasy, které by si to vyžádalo.

Reklama

Výběr článků

Načítám