Článek
„Hlavní vyšetřovací verzí je špatné statické zajištění nosné konstrukce,“ uvedla mluvčí Miroslava Michálková Šálková.
Kdo konkrétně za to může, bude nyní předmětem odborných znaleckých posudků, jejichž vypracování si podle zkušeností vyžádá pravděpodobně několik měsíců. „Zkoumáme naprosto všechno. Zajistili jsme i ocelovou konstrukci, která bude podrobena zkoumání. Zkoumáme řadu písemných materiálů,“ řekl již v úterý šéf vyšetřovacího týmu Jiří Jícha.
Konkrétnější informace ale policie v této fázi nedokáže veřejnosti sdělit. „Vzhledem ke stádiu vyšetřování nelze z taktických důvodů v tuto chvíli sdělit bližší informace,“ konstatovala Michálková Šálková.
foto: Právo/Aleš Honus
Pouze podotkla, že v těchto dnech vyšetřovatelé vyslýchají dalších svědky. „Probíhají další výslechy cestujících, kterým to dovolí jejich zdravotní stav, dále pak jsou vyslýchány odpovědné osoby firem podílejících se na stavbě mostu,“ dodala mluvčí.
Koridor se začne opravovat
Speciální bourací firmě se podařilo již ve středu odklidit mostní konstrukci z kolejiště ve Studénce na Novojičínsku, která v pátek spadla do cesty mezinárodnímu rychlíku Comenius.
Během čtvrtka by měli stavbaři předat místo srážky Správě železničních dopravních cest, které začnou pracovat na obnově důležitého železničního koridoru spojujícího Prahu s Ostravou. V současné době v úseku jezdí po dvou kolejích pouze některé spoje omezenou rychlostí 30 km/hod.
Cestující musejí čekat na přepřáhnutí vlaku za dieselové lokomotivy, protože v úseku bylo úplně zničeno trolejové vedení. Například pendolina směřující z Prahy do Ostravy končí kvůli poškozené trati v Suchdole nad Odrou, dál musejí cestující pokračovat náhradními autobusy.
Na pohodlnou cestu do cílové stanice si budou muset cestující minimálně několik dnů počkat. „Máme informaci od firmy ODS, Dopravní stavby, že by nám dnes předali kolejiště, abychom mohli začít opravovat železniční infrastrukturu. Mostní konstrukci se podařilo již odklidit, ale v kolejišti ještě zůstalo velké množství betonu a výztuže, které musejí dělníci odstranit,“ sdělila Anna Kodysová z ředitelství Správy železničních dopravních cest.
Poté okamžitě začnou zjišťovat přesný rozsah poškození dalších tří kolejí. Při likvidaci spadlého mostu měli obavu, aby se při odklízení konstrukce nezničila čtvrtá kolej, která zatím moc poškozena nebyla. „Nejdříve se začnou opravovat koleje, které mohou být poškozeny. Hned potom se začne budovat nové trolejové vedení, obnoví se celá trakční soustava, zapne se energie a začne se jezdit elektricky,“ přiblížila postup opravy Kodysová.