Hlavní obsah

Řidič tramvaje: Před nárazem jsem stačil jen vyskočit z kabiny

– OSTRAVA • Aktualizováno
Právo, Novinky, Josef Gabzdyl, Petr Nový, vm

V pondělí proběhla v Ostravě rekonstrukce páteční tragické srážky dvou tramvajových souprav, kterou tři lidé nepřežili. Odborníci Drážní inspekce, dopravního podniku a policisté se snažili zjistit přesný průběh posledních okamžiků před nehodou. Řidič jedné z tramvají v pondělí Právu řekl, že před nárazem stačil jen vyskočit z kabiny a nepamatuje se, zda varoval cestující.

Foto: Josef Gabzdyl, Právo

Rekonstrukce páteční nehody na ostravské tramvajové trati

Článek

Specialisté zjišťovali, kdy se řidiči protijedoucích souprav poprvé viděli a kdy začali brzdit. Jednokolejka je zatím uzavřena a dosud nebylo rozhodnuto, kdy bude provoz obnoven.

„Vyšetřování bude velmi náročné a odhadem potrvá až půl roku. Musíme například vyslechnout na sedmdesát svědků, proto žádáme, aby se přihlásili policii,“ uvedl vyšetřovatel Jaroslav Kornecki. Policisté zjišťují všechny okolnosti, které páteční nehodu provázely, opomenuto nebude ani zajištění trati. Hned na místě vyšetřovatelé upozornili, že kdyby se porosty okolo trati prořezaly, mohli se řidiči tramvají vidět o něco dříve.

:. Řidič tramvaje poprvé promluvil o pátečních okamžicích hrůzyfoto: Právo/Josef Gabzdyl

Rozhovor s řidičem tramvaje
Řídil tramvajovou soupravu jedoucí od Ostravy na Vřesinu, když se najednou v protisměru na jednokolejce objevila jiná tramvaj. Následující sekundy hrůzy popisuje nerad, ale přeci jen se myšlenkami vrátil o tři dny zpátky. Jméno však odmítl říct.
Vzpomenete si na okamžiky, které předcházely tragickému střetnutí? Jakmile se protijedoucí tramvaj objevila, okamžitě jsem začal brzdit a napadlo mě, že tohle nemůžeme ubrzdit. Projevil se pud sebezáchovy, stačil jsem vyskočit z kabiny řidiče a pak už následoval obrovský náraz a tramvaj se bortila.
Uvádělo se, že jste ještě vyskočil z tramvaje. Varoval jste nějak cestující? Tak to nebylo. Byl jsme asi hned za kabinou, když mě náraz tramvajových souprav hodil na podlahu. Pak si jen pamatuji, že jsem zkoušel, jestli se můžu pohybovat, no a nakonec jsme pomáhali ostatním zraněným. Jestli jsem na cestující něco zakřičel? Asi ne, už nevím, všechno se seběhlo hrozně rychle.
Jak dlouho jezdíte s tramvají? Dokážete pochopit, proč váš kolega vyjel na trať, aniž by počkal, až přejdete? Jezdím patnáct let. To se musíte zeptat jeho, já to nevím.
Nemyslíte si, že trať měla být zabezpečena lepším systémem, než jen odpovědností řidičů? Tak tohle není otázka pro mě, to se ptejte vedení dopravního podniku.
Josef Gabzdyl/PRÁVO

Protijedoucí řidič (24 let), který tragickou srážku patrně zavinil, neměl příliš zkušeností, tramvaj údajně řídil od října loňského roku. Muži za trestný čin obecného ohrožení hrozí až desetileté vězení, ale policisté ho zatím neobvinili.

„Sdělení obvinění je spíše otázkou týdnů než dnů,“ řekla novojičínská policejní mluvčí Miroslava Michálková Šálková. Policisté ale už řidiče v nemocnici navštívili. Čekají na posudky znalců, výsledky technického šetření, posudky jízdních výkazů a prověřují další okolnosti.

:. Pomníček připomínající páteční tragédii na ostravské tramvajové tratifoto: Právo/Josef Gabzdyl

Trať pohlídá nový systém

Ve středu specialisté prohlédnou poničené vozy. Při nedělní kontrole trati se nepřišlo na žádné poškození, proto se tramvaje mohou na linku vrátit. Stane se ale až v okamžiku, až dopravní podnik vymyslí způsob, jak podobné nehodě zabránit.

Dosud to fungovalo tak, že řidič mohl z vřesinské výhybkárny vyjet až v okamžiku, kdy ho minula protijedoucí tramvaj. Pokud si nebyl jistý, mohl se spojit s dispečerkou v Porubě nebo s centrálním dispečinkem. To pravděpodobně řidič porušil a vydal se vstříc katastrofě.

„Nyní hledáme způsob, jak provoz udělat bezpečnějším,“ řekl František Kořínek, pověřený řízením dopravního podniku. Podle neoficiálních informací se uvažuje o tom, že řidiči budou mít ohlašovací povinnost, tedy že vždy před výjezdem musí mít povolení dispečera. Hned se také začne připravovat moderní technické zabezpečení, které by tramvaj na trať nepustilo nebo v případě nebezpečí by soupravu zastavilo. Pořízení a instalace se odhaduje zhruba na půl roku.

:. V sobotu ráno začalo odklízení trosek dvou tramvají po čelní srážce.foto: Právo/Josef Gabzdyl

Tragická srážka se stala v pátek, krátce před šestou hodinou večer v odlehlém místě, kde je trať svedena na jednu kolej. Průjezd souprav se do tragické srážky řídil pouze jízdním řádem. Právě lidské selhání pravděpodobně způsobilo nehodu, kterou tři lidé nepřežili. Další desítky lidí byli zraněni, mnoho vážně.

:. Řidič tramvaje jedoucí od Ostravy na Vřesinu asi hodinu po srážcefoto: Právo/Josef Gabzdyl

:. Rekonstrukce páteční nehody na ostravské tramvajové tratifoto: Právo/Josef Gabzdyl

Ihned po neštěstí se na místo sjelo velké množství hasičů a záchranářů, kteří se pustili do pomoci zraněným. Kvůli odlehlosti místa se sanitky nemohly dostat až ke srážce, proto řadu zraněných transportoval na dostupnější místo vrtulník. Vážně zraněné transportoval přímo do dvou ostravských nemocnic, mnoho postižených se museo okamžitě podrobit operacím.

:. Místo tragické nehodyfoto: Právo

Po ukončení záchranných prací se hasičům podařilo obě soupravy oddělit a bylo zahájeno vyšetřování.

Policie v pondělí oznámila, že pravděpodobný viník zatím nebude obviněn. Policejní mluvčí to vysvětlila náročností vyšetřování a tím, že kriminalisté musí počkat na znalecké posudky.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám