Hlavní obsah

Obžalovaní postupně popírají vinu, za tragédii u Studénky prý nikdo z nich nemůže

Právo, Aleš Honus
Ostrava
Aktualizováno

Výslechem dalších obžalovaných pokračuje v úterý v Ostravě proces s deseti údajnými viníky železniční tragédie ve Studénce, kde se před třemi lety zřítil opravovaný most před mezinárodní rychlík. Nehoda má na svědomí osm lidských životů a více než 90 zraněných. V pondělí soud vyslechl první polovinu obžalovaných. Všichni vinu popírali a tvrdili, že za tragédii může někdo jiný.

Foto: Aleš Honus, Právo

Také inženýr Oldřich Magnusek z firmy Bögl a Krýsl odmítl jakoukoliv odpovědnost za zmařené lidské životy.

Článek

V úterý jako první vypovídal Oldřich Magnusek z firmy Bögl a Krýsl. Jde o firmu, která při rekonstrukci mostu zajišťovala vysunutí mostní konstrukce a následné zasunutí již opraveného tělesa zpátky na své místo. Právě při tomto manévru došlo k pádu konstrukce do kolejiště.

„Celou událost vnímám jako hlubokou tragédii a je mi líto, co se stalo. Jsem ale přesvědčen, že pád mostu není příčinou vzniku železniční nehody. Její příčinou je skutečnost, že při provádění celé akce nebyla vzata v úvahu bezpečnost provozu na dráze,“ řekl Oldřich Magnusek.

Další obviněný firmy Bögl a Krýsl Michal Adam se v úterý hájil podobně. „Necítím žádnou odpovědnost za pád mostu a tím méně za železniční neštěstí, ke kterému tam došlo. Pád mostu není příčinou nehody, ke které by vůbec nemuselo dojít, pokud by byla zachována bezpečnost na železnici,“ řekl Adam.

Veškerý důkazní materiál z místa byl odvezen do areálu firmy ODS-Dopravní stavby Ostrava, kde se ztratily jeho části.
obžalovaný Michal Adam

Také Zdeněk Malý z téže firmy vypovídal o den dříve podobně a za viníka tragédie výslovně označil i České dráhy, které po dobu rekonstrukce nezajistily elementární bezpečnost provozu. „Skuteční viníci nejsou mezi obžalovanými,“ řekl.

Oldřich Magnusek dodal, že firma Bögl a Krýsl se na opravě mostu podílela jen okrajově. „Mělo jít o vysunutí a zpětné zasunutí mostního tělesa za pomocí naší technologie a pracovníků. Odpovědnost za pevnost tratě nesl někdo jiný,“ řekl Magnusek.

Generálním dodavatelem stavby byla společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava. Před soudem vypovídali v pondělí tři její obvinění představitelé. I oni odpovědnost za zřícení mostu odmítli a vinu házeli na firmu Bögl a Krýsl.

Nová kanalizace po pár dnech

Podle výpovědi Michala Adama přitom firma ODS - Dopravní stavby zakrývala po nehodě stopy. „Veškerý důkazní materiál z místa byl odvezen do areálu firmy ODS-Dopravní stavby Ostrava, kde se ztratily jeho části. Zarážející je i fakt, že doslova pár dní po nehodě se na místě činu začala kopat nová kanalizace,“ dodal s tím, že to mělo vliv na objasnění celé tragédie.

Foto: Aleš Honus, Právo

Obviněný Michal Adam

Už první výslechy obžalovaných, stejně jako vyjádření jejich obhájců, potvrdily, že v soudní kauze půjde hlavně o válku znaleckých posudků. Podle pozorovatelů není zcela vyloučeno, že rozsudek by mohl padnout ještě do konce tohoto roku.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám