Hlavní obsah

Nepomáhali raněným, jen kouřili, řekla o posádce svědkyně tragické havárie v Lopeníku

Právo, Aleš Fuksa
Zlín
Aktualizováno

Výpověďmi přímých účastníků tragédie při rallye v Lopeníku a dalších svědků, kteří bezprostředně po osudném nárazu závodního automobilu do skupiny lidí u trati pomáhali zraněným, pokračovalo hlavní líčení Okresního soudu v Uherském Hradišti. Při nehodě v roce 2012 zemřely čtyři dívky.

Foto: Policie ČR

Závodní auto, které v roce 2012 narazilo do dívek

Článek

Soudní senát se již třetím dnem zabýval havárií závodního vozu z 10. listopadu 2012, při které zahynuly čtyři dívky ve věku 7 až 20 let. Zraněna byla i nyní devětašedesátiletá žena a mladý traťový komisař Petr Plášek, za kterým dívky přišly.

„Měla jsem navařený oběd, šla dát slepicím na zahradu. Viděla jsem skupinku známých, tak jsem je šla pozdravit. Chvíli jsme si všichni povídali. Stáli jsme čtyři metry od cesty. Nemyslela jsem si, že by to bylo nebezpečné. Žádné zákazové cedule jsem neviděla. Mně to přišlo jako chvilečka. Něco do mě vrazilo, až najednou jsem se probrala na zemi a vím, že jsem strašně řvala od bolesti,“ uvedla postarší žena. „Byla v šoku. Pořád křičela, kde má nohu, kde má nohu,“ uvedl jeden ze svědků.

Svědek: školení před tragickou rallye v Lopeníku nebylo dostatečné

Krimi

Dva další svědkové se nezávisle na sobě podivovali chování posádky havarovaného vozu, který řídil brněnský advokát Michal Bartončík. Navigátora a spolujezdce mu dělal jeho bratr, rovněž advokát, Josef Bartončík. „Nepomáhali raněným, jen tam stáli, šel od nich dým, předpokládám, že kouřili,“ uvedla jedna ze svědkyň.

Videozáběry rallye v Lopeníku. Archivní video

„Jak vylezli z havarovaného auta, šli si na vozovku zapálit,“ sdělil soudu další ze svědků.

Bartončík: Volal jsem záchranku

Josef Bartončík však u soudu ve středu vypověděl, že hned po nehodě volal ještě z auta pro zraněné pomoc. V pátek odpoledne k tomu doplnil: „Jak jsem uvedl u soudu, ještě z auta jsem aktivoval záchranný systém, po vystoupení jsem spolu s bratrem poskytoval první pomoc. Po příjezdu záchranného systému, cca 2 min. po nehodě, mě i bratra záchranáři poslali mimo místo nehody. V té době tam žádný svědek nebyl,“ uvedl Bartončík.

Jeho bratr jel závod na uzavřené trati, podle policie se na havárii podepsala kromě větru i jeho jezdecká chyba. Obviněn v kauze nebyl.

Zákazové cedule podle svědků na trati chyběly

Svědkové se ve čtvrtek rovněž shodli na nedostatečné informovanosti obyvatel Lopeníku o chystaném závodu. Místo, kde se tragédie stala, podle nich nebylo nijak označené cedulemi se zákazem vstupu. Cedule v okolí místa nehody neviděl ani otec dvou dívek, které při havárii zemřely. Pouze na blízkém sloupu transformátoru podle něj visela prázdná fólie.

Jejich jediný problém je, že jsem přežil, tvrdí traťový komisař z Lopeníku

Krimi

O nedostatečném značení rychlostní zkoušky mluvili i další svědci. Někteří si sice všimli například letáčků připíchnutých na stromech podél trati, kvůli silnému větru však podle nich byly poškozené a špatně čitelné. Informační leták o závodě, který organizátoři před závodem rozesílali poštou, někteří z obyvatel obce ve schránce nenašli, vyplývá z jejich výpovědí. Pořadatelé však již dříve uvedli, že lokalita označená byla.

Foto: Aleš Fuksa, Právo

Obžalovaná pětice organizátorů rallye v Lopeníku. Zleva Josef Nášel, Miroslav Smolík, Václav Filip, Petr Bujáček a Petr Plášek.

V případu je obžalován traťový komisař Petr Plášek, který podle spisu v rozporu se svými povinnostmi nevykázal dívky od trati. Obžalováni jsou dále předseda organizačního výboru závodu Petr Bujáček, vedoucí rychlostní zkoušky Josef Nášel, hlavní činovník pro bezpečnost Miroslav Smolík a bezpečnostní delegát Václav Filip.

Podle státního zástupce porušili ustanovení mezinárodních sportovních řádů týkající se organizace rallye, bezpečnostního plánu, zabezpečení míst na trati nebo kontrol před závodem. Za usmrcení z nedbalosti a těžké ublížení na zdraví z nedbalosti všem hrozí až šest let vězení, vinu všichni obžalovaní odmítají.

Reklama

Výběr článků

Načítám