Hlavní obsah
Parkovací zóny v Praze Foto: Jakub Mračno, Právo

Modré zóny obsadili řidiči bez parkovacích karet, místa v centru rychle mizí

Vláda ČR rozhodla od 16. března o přerušení zón placeného stání v Praze. Novinky zjišťovaly, jak její rozhodnutí ovlivnilo parkování v metropoli. S odstupem času se modré zóny zaplnily auty nerezidentů, a to především v městských částech mimo centrum. Lidé, kteří nemají home office a dojíždějí do práce, totiž často vyměnili MHD za auto.

Parkovací zóny v Praze Foto: Jakub Mračno, Právo
Modré zóny obsadili řidiči bez parkovacích karet, místa v centru rychle mizí

Redakce Novinek získala od Technické správy komunikací (TSK) data, která porovnávají obsazenost placených zón od začátku roku do 16. března a následně další tři týdny během platnosti nouzového stavu, tj. do 5. dubna. Data se netýkají pouze modrých zón, ale i míst, v nichž návštěvníci platí v automatech. Těch je ovšem méně.

Zóny placeného stání fungují v městských částech Prahy 1 až Prahy 9. TSK zjišťovala dopad opatření na obsazenost parkovacích míst v zónách. Porovnala počet aut, která mají parkovací kartu, vůči celkovému počtu vozidel zaparkovaných v zónách jednotlivých městských částí.

Obsazenost parkovacích zón od začátku roku do 5. dubna

Foto: TSK

Obsazenost zón se hned po zavedení opatření snížila pouze v Praze 1 a 8. V druhém týdnu lehce v Praze 2. V ostatních týdnech a městských částech se obsazenost zvýšila, a to nejvíce na přelomu března a dubna v Praze 9 a 3.

„Centrum města (Praha 1 a Praha 2) zaznamenalo ve 14. týdnu (30.3. až 5.4. - pozn.red) vůči stavu před omezením nárůst obsazenosti o 3 %. U ostatních městských částí (Praha 3 až Praha 9) je nárůst vyšší a pohybuje se obvykle mezi 6 až 11 %,“ shrnula výsledky mluvčí TSK Barbora Lišková.

Polovina nerezidentů

TSK zpracovalo také data, která ukazují obsazenost zón k celkovému počtu vydaných karet pro rezidenty. Srovnání ukázalo, že postupně ubývalo rezidentů, přičemž k největšímu poklesu došlo v posledním sledovaném týdnu. Nejvíce rezidentů ubylo v Praze 1, 5 a 8, kdy v samém centru Prahy parkovala polovina řidičů nerezidentů.

„Ve 14. týdnu došlo k většímu využívání možnosti parkování v zónách placeného stání řidiči, kteří za normálního stavu nemají příslušné povolení městské části,“ okomentovala zjištěná data Lišková.

Řidiči s parkovací kartou vůči celkovému počtu parkujících

Foto: TSK

Zhoršující se podmínky na parkování především v posledním týdnu potvrdila Novinkám také mluvčí strážníků Irena Seifertová, podle které se hlavně v centru metropole dopoledne rychle plní kapacita placených zón.

„Řidiči pak ,parkují´ vozidla na chodnících, v zákazech zastavení, pěších zónách a také v blízkosti tramvajových kolejí. Tato porušení pak musí strážníci v rámci svých zákonných oprávnění řešit,“ konstatovala Seifertová.

Pražský magistrát minulý týden informoval, že v Praze je po zavedení nouzového stavu minimální provoz a ubyly kolony. Doprava se snížila o třetinu. Ranní a odpolední špičky se posunuly o dvě hodiny a plynulejší je také provoz MHD. Dopravní podnik informoval, že například v metru ubylo až 80 procent cestujících, nejvíce na lince A.

Podle mluvčího pražského magistrátu Víta Hofmana budou zóny placeného stání zrušeny až do konce nouzového stavu.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků