Hlavní obsah

Modré zóny obsadili řidiči bez parkovacích karet, místa v centru rychle mizí

Novinky, Ondřej Kořínek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Vláda ČR rozhodla od 16. března o přerušení zón placeného stání v Praze. Novinky zjišťovaly, jak její rozhodnutí ovlivnilo parkování v metropoli. S odstupem času se modré zóny zaplnily auty nerezidentů, a to především v městských částech mimo centrum. Lidé, kteří nemají home office a dojíždějí do práce, totiž často vyměnili MHD za auto.

Foto: Jakub Mračno, Právo

Parkovací zóny v Praze

Článek

Redakce Novinek získala od Technické správy komunikací (TSK) data, která porovnávají obsazenost placených zón od začátku roku do 16. března a následně další tři týdny během platnosti nouzového stavu, tj. do 5. dubna. Data se netýkají pouze modrých zón, ale i míst, v nichž návštěvníci platí v automatech. Těch je ovšem méně.

Praha je díky nouzovému stavu téměř bez kolon, špička je jindy

Domácí

Zóny placeného stání fungují v městských částech Prahy 1 až Prahy 9. TSK zjišťovala dopad opatření na obsazenost parkovacích míst v zónách. Porovnala počet aut, která mají parkovací kartu, vůči celkovému počtu vozidel zaparkovaných v zónách jednotlivých městských částí.

Foto: TSK

Obsazenost parkovacích zón od začátku roku do 5. dubna

Obsazenost zón se hned po zavedení opatření snížila pouze v Praze 1 a 8. V druhém týdnu lehce v Praze 2. V ostatních týdnech a městských částech se obsazenost zvýšila, a to nejvíce na přelomu března a dubna v Praze 9 a 3.

Doprava je v karanténě poloviční, o víkendu je téměř umrtvena

Mobil

„Centrum města (Praha 1 a Praha 2) zaznamenalo ve 14. týdnu (30.3. až 5.4. - pozn.red) vůči stavu před omezením nárůst obsazenosti o 3 %. U ostatních městských částí (Praha 3 až Praha 9) je nárůst vyšší a pohybuje se obvykle mezi 6 až 11 %,“ shrnula výsledky mluvčí TSK Barbora Lišková.

Polovina nerezidentů

TSK zpracovalo také data, která ukazují obsazenost zón k celkovému počtu vydaných karet pro rezidenty. Srovnání ukázalo, že postupně ubývalo rezidentů, přičemž k největšímu poklesu došlo v posledním sledovaném týdnu. Nejvíce rezidentů ubylo v Praze 1, 5 a 8, kdy v samém centru Prahy parkovala polovina řidičů nerezidentů.

„Ve 14. týdnu došlo k většímu využívání možnosti parkování v zónách placeného stání řidiči, kteří za normálního stavu nemají příslušné povolení městské části,“ okomentovala zjištěná data Lišková.

Foto: TSK

Řidiči s parkovací kartou vůči celkovému počtu parkujících

Zhoršující se podmínky na parkování především v posledním týdnu potvrdila Novinkám také mluvčí strážníků Irena Seifertová, podle které se hlavně v centru metropole dopoledne rychle plní kapacita placených zón.

„Řidiči pak ,parkují´ vozidla na chodnících, v zákazech zastavení, pěších zónách a také v blízkosti tramvajových kolejí. Tato porušení pak musí strážníci v rámci svých zákonných oprávnění řešit,“ konstatovala Seifertová.

Pražský magistrát minulý týden informoval, že v Praze je po zavedení nouzového stavu minimální provoz a ubyly kolony. Doprava se snížila o třetinu. Ranní a odpolední špičky se posunuly o dvě hodiny a plynulejší je také provoz MHD. Dopravní podnik informoval, že například v metru ubylo až 80 procent cestujících, nejvíce na lince A.

Podle mluvčího pražského magistrátu Víta Hofmana budou zóny placeného stání zrušeny až do konce nouzového stavu.

Reklama

Výběr článků

Načítám