Hlavní obsah

Kamioňák přívěsem rozmačkal fabii a zmrzačil řidiče, soud mu potvrdil podmínku

Právo, Petr Kozelka

Únava, nebo možná přesvědčení, že „ten druhý uhne“, stála za nehodou, ke které došlo před osmi lety na hlavním tahu mezi Uherským Hradištěm a Brnem. Tahač s návěsem tam najel zadní částí soupravy do protisměru a doslova rozmačkal protijedoucí Škodu Fabii. Soud potrestal řidiče kamiónu 15měsíční podmínkou a čtyřletým zákazem řízení, proti čemuž podal muž dovolání k Nejvyššímu soudu (NS). Ten mu však nyní trest potvrdil.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

K nehodě došlo na frekventovaném tahu 3. srpna 2006 brzy nad ránem. „Obviněný při projíždění táhlé levotočivé zatáčky v klesání kopce nesledoval řádně situaci v silničním provozu a levou zadní částí návěsu najel do protisměru do jízdní dráhy v levém jízdním pruhu ve směru jedoucímu osobnímu autu Škoda Fabia, které svojí levou přední částí narazilo do předního levého zadního kola návěsu,“ popsal nehodu soud.

Zraněný řidič fabie utrpěl mimo jiné mnohočetné zlomeniny kostí obličeje s trvalou ztrátou zraku, nitrolební krvácení, zlomeniny žeber, pohmoždění plic, otevřenou zlomeninu stehenní kosti a tříštivou zlomeninu pánve.

Kamioňák ve svém dovolání tvrdil, že to byl naopak zraněný, kdo dostatečně nevěnoval pozornost řízení, protože silnice je prý na místě dost široká na to, aby se pohodlně jeho náklaďáku zasahujícímu do protisměru vyhnul.

Obezřetnější měl být řidič kamiónu

Senát NS v čele s Miladou Šámalovou ale upozornil, že řidič kamiónu přejel zadní částí návěsu do protisměru ne nepatrně, ale rovnou o 0,8 metru. Soudci také upozornili, že kamioňák se zachoval velmi lehkomyslně, neboť protijedoucí auto viděl, přesto nijak nezareagoval a zřejmě spoléhal na to, že se mu osobní auto vyhne.

„Vyšší míru obezřetnosti je třeba očekávat na straně toho řidiče, který řídí nákladní tahač s návěsem, neboť je známou notorietou, že takováto souprava je rozhodně hůře ovladatelná než osobní automobil, a při střetu s ní dochází k závažným a tragickým následkům, proto jsou řidiči takových souprav povinni být opatrnější právě v takových situacích, při nichž dochází k vybočení návěsu, který je obzvláště v jízdě z kopce a v zatáčkách ještě hůře ovladatelný než jiné běžné osobní nebo nákladní vozidlo bez návěsu,“ dodali soudci.

Reklama

Výběr článků

Načítám