Osm figurantů hrálo roli zraněných, utonulých a popálených pasažérů z trojice vraků. "Vodní záchranáři jsou hlavou cvičení, kterému podle směrnic integrovaného záchranného systému samozřejmě velí hasiči. Zvolili jsme tento scénář, protože jsme ještě nikdy necvičili nehodu s autem pod vodou," řekl Právu mluvčí vodních záchranářů Martin Dostál.

Připomněl, že při přípravě cvičení pamatovali na všechna ekologická hlediska. Vrak, určený k utopení, byl zbaven nejen všech znečisťujících ropných náplní, ale byl i několikrát důkladně umyt vysokotlakými čerpadly.

Ve stanovených lhůtách na místo přijeli policisté, sanitky a hasiči. Kolemjedoucí řidiči se stali svědky jejich profesionálního zásahu. "Myslím, že když to viděli, bude to mít vliv na jejich jízdu. Snad si to zapamatují," řekl ředitel břeclavské základny Hasičského záchranného sboru Leopold Machala.

Stala se nehoda, toto není cvičení

Ještě než na místo přijel z Brna těžký jeřáb, aby vyprostil ze dna nádrže vrak staré dodávky, přijali hasiči alarmující hlášení. "Dopravní nehoda na vlasatické křižovatce. Toto není cvičení," proletěla mezi účastníky základní informace, zatímco hasiči již bleskově skládali výbavu. Asi osm kilometrů od místa cvičení, na křižovatce silničního tahu z Brna do Vídně český řidič vozu Subaru pravděpodobně nedal přednost posádce polského Volkswagenu Passat.

Příď Passatu zarazila pravý bok japonského kombíku asi půl metru dovnitř. Zatímco se zdemolovaná auta řítila polem, nepřipevněný nový křovinořez ve voze Subaru ubližoval posádce. Poláci, kteří o několik minut dříve mohli vidět cvičný zákrok hasičů, se ocitli v centru záchranářského ostrého zásahu.

Aktéři cvičení bleskově vyprostili posádky vozidel, stojících na poli daleko od silnice a poskytli první pomoc. Žena ze Subaru, postižená nárazem Passatu a následným vymrštěním křovinořezu, musela po vyproštění z vraku v kritickém stavu čekat na přílet záchranářského vrtulníku. Další zranění byli převezeni do nemocnice. Škoda na vozidlech podle prvního odhadu překročila 150 tisíc korun.