Českému rozhlasu to sdělila mluvčí policejního prezidia Blanka Kosinová. "Po průjezdu vlakové soupravy došlo k nějaké reakci, ale tato reakce nebyla schopna iniciovat výbuch," dodala Kosinová s tím, že reakce nebyla ani natolik silná, aby narušila naříznuté koleje.

Cestující byli bezprostředně ohroženi

Neznámý pachatel nálože zakopal u trati mezi obcemi Zminný a Kostěnice. Nebezpečný předmět objevil v úterý ráno pochůzkář. Zatím není zcela jasné, zda ho upozornil po průjezdu vlaku menší plamen či záblesk. Bezprostředně ohrožení cestující si toho zřejmě ani nevšimli. Vlak pokračoval v cestě. Přivolaní pyrotechnici bomby zneškodnili. Trať byla na několik hodin uzavřena a naříznutá kolej vyměněna.

Série podobných případů

Pardubický případ vykazuje podle policistů podobné znaky jako pět předchozích útoků na koleje, které začaly v roce 1999. Stále neznámí pachatelé kladou pod koleje podomácku vyrobený výbušný systém sestavený buď z ocelových desek nebo plastikových lahví s výbušninou umístěnou pod koleje a přikrytou kovovým plátem.

"Vyšetřujeme šest případů, kdy neznámý pachatel uložil pod koleje výbušný systém. První se stal 4. dubna 1999 u železniční zastávky Citov na Mělnicku. Druhý z 5. srpna 1999 u železniční zastávky Vraňany na Mělnicku, kdy výbuch poškodil přední část lokomotivy, třetí z 24. srpna 2000 na trati Radotín-Černošice na okrese Praha-západ s naříznutou kolejí. Čtvrtý ze 6. srpna v roce 2001 na trati Dolní Beřkovice-Cítov na trase KralupyVraňany. Pátý se stal 19. listopadu 2002 Praze 9 Kyjích opět s naříznutou kolejí ve třech místech," řekl detektiv z Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu.