Kriminalisté už částečně rozklíčovali postup, kterým se dosud neznámým zločincům podařilo dostat peníze z banky. Ty pak skončily na různých účtech v zahraničí. Banka se zatím k případu vyjadřovat nechce."Prohlášení vydáme v pátek," sdělila v úterý Právu mluvčí banky Romana Ondrůšková.

Případ již vyšetřují pražští specialisté

Jak Právo zjistilo, je mezi poškozenými například rodinná pekárna v Dobřanech na Plzeňsku. Podle informací Práva firmě někdo v systému elektronického bankovnictví postupně "vycucl" z účtu téměř milión korun. "Nic k tomu říkat nebudu. Policisté i zástupci banky nás požádali, abychom o podrobnostech s nikým nemluvili," reagoval na dotaz Práva jednatel Dobřanského pekařství Robert Fonhauser. Finanční ztrátu firmě banka pravděpodobně nahradila. "Nebudu nic potvrzovat ani vyvracet," řekl k tomu Fonhauser.

Jako první začala na případu pracovat kriminálka Okresního policejního ředitelství Plzeň-jih. "My jsme případ rozpracovali do určitého stádia a pak ho předali pražským kolegů," uvedl ředitel policie Plzeň-jih Jiří Tyc.

Peníze směřovaly do Anglie, Belgie a na Ukrajinu

Právu se podařilo zjistit, jak zřejmě celý podvodný systém funguje. Nejdůležitějším článkem je člověk, který pronikne do vnitřního systému banky a z vytipovaných účtů postupně převádí elektronickou cestou peníze na jiné účty v Komerční bance. Jejich majitelé, kteří byli osloveni a figurují v celé transakci jako prostředníci v pozici bílého koně, jsou vzápětí informováni, že jim naběhly peníze na konto.

V přesně stanovený čas si je pak jdou vyzvednout v hotovosti na přepážku. Podle dalších instrukcí organizátorů vybrané peníze uloží na konkrétní účty v cizině, kde je okamžitě vybírají další lidé . Peníze směřovaly například do Anglie, Belgie ale i na Ukrajinu.

Někteří ani neví, že dělají něco nezákonného

U bílých koní ale stopa policie zatím končí. "Oni ani neví, že dělají něco nezákonného. Jsou to lidé, kteří odpověděli na inzerát, který jim sliboval provizi za to, že z účtu peníze vyzvednou a pošlou dál. Podmínkou byl účet v KB a perfektní znalost anglického jazyka, protože cílový subjekt v cizině, kam peníze směřovaly, s nimi komunikoval v angličtině," řekl zdroj obeznámený s případem.

Komerční banka je třetí největší bankou v České republice. Obsluhuje více než 1,4 miliónu klientů a je součástí skupiny Société Générale.