Nový silniční zákon ukládá v paragrafu 5 řidiči povinnost "zabezpečit přepravované zvíře tak, aby neohrozilo řidiče a přepravované osoby."

"Je vždy na policistovi v terénu, aby daný případ posoudil. Padesátikilová doga na klíně spolujezdce určitě ideální není," řekl Právu šéf dopravní policie Zdeněk Bambas. Přepravu zvířat kontrolují podle něj policisté stejně jako dříve, paragraf totiž není v zákoně nový.

Co odborník, to názor

"Vezla jsem dva labradory v lůžku, tj. v plachtě připevněné mezi sedačkami. V obchodě mi řekli, že splňuje všechny požadavky. Stála 1300 korun. Policistovi to nestačilo. Řekl mi, že teď mi to odpustí, příště že to bude za dva tisíce," popsala svou zkušenost Právu čtenářka.

Jednotný názor, co je vlastně bezpečný převoz zvířete ve vozidle, nemají ani odborníci. Shodují se, že zákonu vyhovuje mříž či síť oddělující prostor posádky od psa. Umístit ji však lze jen ve větších vozech, minimálně v kombících. "Existují přesná pravidla pro letadlo. Předpis vymezující převoz zvířete v osobním automobilu neznám," řekl Právu veterinář Jiří Dousek.

Domácí miláčky je také možné umístit při cestě do boxu nebo je upoutat do speciálních pásů. Schránka se musí připoutat a respektovat velikost psa. Jinak chovatel riskuje postih za jeho týrání. Pokud zvolí psí pás, který se navléká se na bezpečnostní pás v autě, měl by podle Douska vybírat. "Pes by se na neatestovaných modelech mohl uškrtit," řekl.

Podle veterináře je nejlepší vycvičit psa tak, aby ležel na podlaze vozu, a to dokonce i před sedačkou spolujezdce vedle řidiče. Chovatel se tak ale vystavuje riziku pokuty, neboť policista nemusí způsob přepravy vyhodnotit jako bezpečný.

Dousek varoval, že psi nepatří ani do kufru auta. Odborníci se jednoznačně shodli, že je nebezpečné vézt psa na klíně řidiče. Dojde-li k nehodě, otevírající se airbag zvíře usmrtí, ohrožen je rovněž život člověka. Dousek přesto upozornil, že žádný zákon ani předpis povinnost přepravovat domácí mazlíčky v boxu, v pásech či za sítí v Česku neplatí. "Kdo byl kvůli tomu pokutován, ať se obrátí na Ústřední komisi ochrany zvířat," řekl. Za nebezpečné považuje on sám, když třeba "pes olizuje při jízdě řidiči hlavu".

Zařízení za stokoruny

Speciální automobilová psí výbava vyjde na 400 až 1300 korun. Kvalitní plastový box stojí kolem 400 Kč, pásy od 500 do 800 Kč, lůžko 900 až 1300 Kč. Zájem o ně je značný.

"Nárůst prodeje ve druhém čtvrtletí je ve srovnání se stejným obdobím vloni více než pětinásobný," sdělila Právu Tereza Kakosová z firmy Green Dog nabízející psí pásy a lůžka.

"Při nárazu auta v rychlosti 50 km/h je pes vymrštěn z místa třicetinásobkem hmotnosti. Pes o váze 20 kg udeří člověka sedícího před ním silou 600 kg," uvedla.

Pásy využijí psi od 2,5 kg do 44 kg, tj. malí teriéři až statní ovčáci, a jsou v citlivých místech - na hrudi a na břiše - polstrované. "Větší zvíře na sedadlo nepatří. Třeba vlkodav vážící až 70 kilo by měl být vždy v odděleném prostoru od posádky," řekla Kakosová. Umístění systému vedle řidiče nedoporučuje: "Tam pes nepatří, stejně jako dítě."

Speciální lůžko se připíná na opěrky hlavy mezi přední a zadní sedačky. Zamezuje zvířeti ve volném pohybu v automobilu.