Zatímco státní policie odvádí peníze do státního rozpočtu, strážníci do městských kas. Není tajemstvím, že některá města odměňují své strážníky podle počtu vyřešených přestupků a udělených pokut.

"Městští policisté jsou samozřejmě oceňováni podle své aktivity. Jejich prací je odhalování a trestání přestupků, takže sledujeme, kolik a jakým způsobem jich vyšetří," řekla Právu mluvčí ostravských strážníků Vladimíra Kejdová.

Odměny se neurčují podle výše pokut

Podobné to je i v Plzni. "Naši strážníci poznají na výplatě, kolik vyřídili přestupků. To je motivuje k tomu, aby byli ostražitější," uvedl velitel Městské policie v Plzni Luděk Hosman. Často se hovoří o tom, že strážníci berou prémie podle výše vybraných pokut. "Tak to není. Pokud bychom je motivovali výší pokut, vybírali by nejvyšší sazby pokut u jednotlivých přestupků, a to nechceme," sdělila Právu Denisa Kapitánčiková, mluvčí brněnské městské policie.

"Vím, že v některých městech zkoušeli zavádět procenta z pokut, ale v Praze to tak nefunguje a ani se nic takového nechystá. Nemáme žádnou participaci na pokutách, to by nebylo správné," dodal šéf pražské městské policie Vladimír Kotrouš.

V Českých Budějovicích něco podobného také nemají. "Strážníci jsou tu kvůli prevenci, ne pro vybírání pokut. Navíc ty, kteří mají například na starosti okrajové části města, kde se lidé dopouštějí méně přestupků než třeba v centru, by takový systém finančně znevýhodňoval," poznamenal ředitel českobudějovické městské policie Zdeněk Fremr.

Nebudeme jen měřit rychlost

Řidiči přesto musí podle strážníků od počátku července očekávat nulovou toleranci. "Nemusejí se přímo bát, ale ostražitost je určitě na místě. Ten zákon je poměrně přísný a pro řadu řidičů to může být studená sprcha," varoval šoféry zástupce šéfa pražských strážníků Ludvík Klema.

Podle něj zákon neukládá žádnou přechodnou dobu, od prvního dne vyžaduje přísný přístup k provinilcům. "Navíc u některých pokut už dopředu vylučuje domluvu, to dosud nebývalo. Strážník se dříve mohl s řidičem dohodnout, nyní je u řady přestupků určena dokonce i výše pokuty, která musí být dodržena," řekl Právu Kotrouš.

Podle něj se nedá říci, že by se 1. července všichni pražští strážníci vrhli do ulic s radary. "Neřekneme, tak a teď nebudete dělat nic jiného než rychlost. Ale řidiči budou muset být na pozoru, jakmile uvidíme někoho, kdo jede po tramvajovém pásu nebo na červenou, tak zapneme majáček a odchytíme si ho. To jsme dosud nemohli a řidiči kolem nás projížděli a smáli se," podotkl Kotrouš.

Plzeňští strážníci se podle šéfa Hosmana na změnu zákona těší. "Je jasné, že rozšířením pravomocí počet zjištěných přestupků vzroste. Budeme se snažit, aby město bylo bezpečné a řidiči se chovali podle předpisů. Soustředíme se na problémová místa."

Strážníci chtějí lepší vybavení

Příjem z pokut bývá pro města nepominutelnou částí rozpočtů, i proto se městští strážníci spolu se zvýšením pravomocí v budoucnosti dočkají i potřebného vybavení. Chtějí radary, žádají i další měřiče alkoholu. "Požádali jsme město o grant, abychom mohli tyto přístroje pořídit a využívat," uvedla Kapitánčiková.

Také v Ostravě požadují lepší vybavení. Zatím zde nemohou například měřit rychlou jízdu. "Chybějí nám radary, máme pouze informativní měřič rychlosti, jenž slouží pouze k prevenci," dodala Kejdová.

Plzeň koupila strážníkům potřebnou techniku včetně ručního radaru. Po třech měsících se rozhodne, zda rozpočet městské policii nenavýší. "Uvidíme, jestli nebude potřeba něco dokoupit, nebo případně přibrat nové lidi," sdělil Právu Hosman.

Praha už má dva radary, ty bude až do počátku července zatím jen testovat. Pak už budou v plné permanenci. "Počet radarů chceme určitě rozšířit jak o pistolové, tak o ty do vozidel. Postupně je budeme instalovat. Co se týká testerů na alkohol, těch máme dostatek. Alkohol můžeme měřit už od ledna, tam se nic nemění," řekl Právu Klema.