Článek
V roce 2005 bylo na lince 112 zaznamenáno celkem 4 833 000 hovorů a na lince 150, která patří výhradně hasičům, 874 000 hovorů. Z toho je patrné, že linka 112 se stává dominantní. Z uvedeného počtu je více jak 50% hovorů, které jsou buď omylem, či přímo zneužitím tísňové linky," uvedl mluvčí Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR Petr Kopáček.
Zde je však třeba připomenout, že do celkových čísel jsou zaznamenána i taková, která například suplují oznámení události, o které již hasiči vědí nebo takové hovory, kdy byla linka zavěšena ještě před přijmutím operátorem.
Až 90% omylů a zneužití na severu Čech
"Devadesát procent hovorů, které přijímá na tísňovou linku 112 operační středisko hasičů v Ústeckém kraji, jsou omyly nebo dokonce úmyslné zneužití. Lidé si přitom myslí, že když vyndají z mobilu SIM kartu, nelze je dohledat. Je to ale omyl, technické možnosti linky 112 odhalí výrobní číslo telefonu a lze lokalizovat i místo, odkud vtipálek volá," vysvětlil vedoucí střediska Jaroslav Vaněk.
"V souvislosti s blokováním linky 112 jsme podali několik trestních oznámení a pachatel byl také vypátrán. U nezletilců je však stíhání vzhledem k jejich věku zastaveno," doplnil Vaněk.
"Polohu volajícího znázorní šipka na mapě a pak lze v případě, že jde o opravdové tísňové volání, bleskově zorganizovat ve spolupráci s policií a záchrankou pomoc," řekl Jan Rudolf, vedoucí odboru operačního řízení Hasičského záchranného sboru Ústeckého kraje. Měsíčně odbaví operátoři ústeckého střediska i 60 000 hovorů.