Článek
"Problém je v tom, že navigační systém, kterým je vozidlo vybavené přímo od výrobce, si nemůže řidič před zloději žádným způsobem chránit. Chybí pojistka či odnímatelný panel, kterým by šlo zařízení zabezpečit jako je to například u autorádií," řekla Michaela Altmannová z plzeňského ředitelství policie. Podle ní by současná situace měla vést výrobce alespoň k zamyšlení, jak navigační systém proti zlodějům ochránit.
Demontáž i montáž je velmi jednoduchá
Zloději si vybírají převážně automobily koncernu Volkswagen. "Tyto navigační systémy jsou pak použitelné u více značek a také na starší typy. Poměrně jednoduchá je demontáž i následná montáž do vozidla, kde navigace původně nebyla," řekl servisní technik plzeňského zastoupení automobilky Mercedes Josef Steidl.
Podle něho jsou případy krádeží navigačních systémů z automobilů luxusních značek spíše výjimkou. "Například navigace mercedesu lze použít zase jen u mercedesu," vysvětlil Steidl. Na černém trhu lze získat "volkswagenský" navigační systém i za čtvrtinu původní ceny.
Superby vykrádali s Fiatem
Plzeňským kriminalistům se minulý týden podařilo odhalit dva zloděje, kteří se specializovali právě na krádeže navigačních systémů. "Jejich oblíbenou tovární značkou byla Škoda Superb. Byli dokonce natolik zruční, že na otevření vozidla a odcizení navigačního systému jim stačilo pouhých 18 vteřin," uvedla Altmannová.
Za krádežemi vyrážela dvojice zlodějů vozem Fiat Brava. Scénář byl vždy stejný. Jeden čekal ve voze a kryl záda druhému, který kradl. "Klec spadla 3. března. před půlnocí, kdy byli zadrženi při pokusu o vloupání do Škody Superb. Celkem způsobili škodu přes tři sta padesát tisíc korun," uzavřela Altmannová.